Személyeskedő támadást indított Erdő Péter és a magyar történelmi egyházak püspökei ellen a közmédia egyik vezetője

A magyar közéletben igen ritka a történelmi egyházaknak és azok vezetőinek címzett olyan, a kereszténydemokrata jobboldalról érkező beszólás, amit Balogh László egykori fideszes parlamenti képviselő, a közmédiát felügyelő Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke eresztett el. 

Csallóközi Zoltán miniszterelnökségi fõtanácsadó (b) és Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány elnöke a Csillagösvényen - nyelvében él a nemzet címû szabadtéri irodalmi fotókiállításon a 29. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban (Tusványos) az erdélyi Tusnádfürdõn 2018. július 25-én.Fotó: Veres Nándor/MTI/MTVA

Balogh az MTI-nek nyilatkozott abban az ügyben, hogy az általa vezetett kuratórium három, ellenzék által delegált tagja közös nyilatkozatban tiltakozott az ellen, hogy Siklósi Beatrixot nevezték ki a Kossuth Rádió csatornaigazgatójává. 

Debreczeni József, Kránitz László és Silhavy Máté a nyilatkozatukban többek között arra hivatkozva vélték úgy, hogy Siklósi alkalmatlan "a Kossuth Rádió közszolgálati normák szerinti vezetésére”, hogy öt évvel ezelőtt több történelmi egyház vezetője is tiltakozott az ellen, hogy a tévést az MTVA vallási, nemzetiségi műsorainak főszerkesztőjévé nevezték ki.

A három kurátor nyilatkozatában idézett is a főpapok 2014-es leveléből. 

Erre reagálva mondta azt Balogh az MTI-nek, hogy 

“ az idézetek egy "korábbi médiahisztéria" alapján születtek, valóságtartalmuk kétséges”

Három okból is meglepő, hogy a Fidesz-KDNP kinevezettje kétségbe vonta az egyházi vezetők Siklósi elleni tiltakozását, illetve annak valóságtartalmát, és hogy ezzel kapcsolatban a “médiahisztéria” kifejezést használta.

Egyrészt azért, mert a magyar sajtóban sokszorosan megírt, részleteiben is idézett 2014-es levélről van szó, amit a legfontosabb magyar történelmi egyházak akkori vezetői - úgyis mint Erdő Péter, Bölcskei Gusztáv, Gáncs Péter és Heisler András - írtak a közmédia akkori vezérigazgatójának. A levél azért született, mert azt a Siklósit nevezték ki a vallási műsorok élére, aki már régóta ismert volt arról, hogy extrém szélsőjobbos, rasszista, antiszemita, gyűlölködő anyagokat terjeszt a közösségi médiában, illetve ilyen hangokat idéz a köztévében. 2003-ban például részben azért szüntette meg a köztévé az Éjjeli menedék című műsorát, mert abban bejátszotta a hirhedt holokauszttagadó, bíróságon többszörösen elítélt, Ausztriából kitiltott antiszemita brit történész, David Irving egyik magyarországi sajtótájékoztatóját, amiben az 1956-os forradalmat zsidóellenes felkelésként állította be, ami során a munkások a "zsidókormány" ellen lázadtak fel. 

A főpapok levelükben szó szerint így fogalmaztak: “"Siklósi Beatrix (...) személyét elfogadhatatlannak tartjuk. Nyíltan kirekesztő és antiszemita megjegyzései, nyilatkozatai alkalmatlanná és hiteltelenné teszik az egyházi műsorok gondozására"

Balogh mostani akciója azért is meglepő, mert 5 évvel ezelőtt az akkor már 4 éve szigorú kormányzati irányítás alatt álló közmédia oly mértékben elfogadta a főpapok levelét, hogy annak kézhezvétele után a kompromisszumra egyébként sohasem hajló köztévé módosította Siklósi munkakörét és elvette tőle a vallási műsorokat, így végül a nemzetiségi, külhoni és kiemelt projektek főszerkesztőjeként dolgozott tovább.

Végül azért is talányos a mostani kirohanás, mert 2014-ben Balogh már négy éve vezette ugyanezt a közmédiát felügyelő kuratóriumot, vagyis munkaköréből adódóan mindenképpen pontosan tudnia kellett a Siklósi körüli eseményekről.