Kiemelték a teljesen elrozsdásodott Szőke Tiszát

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.

Csütörtökön kiemelték a legnagyobb Magyarországon épült lapátkerekes gőzöst, a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza roncsait Szeged-Tápén.

Heizler Tamás, a kiemelést végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője közölte: a kiemelést több hónapos előkészítés előzte meg. A roncsot tavaly októberben hozták a felszínre. A hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a jégréteg ne okozhasson további károkat. A parton földből rámpát építettek, a csigákkal és közel 2 kilométeres kötélzettel folyó kiemeléshez pedig bekötési pontokat alakítottak ki a hajótestben és a szárazföldön.

A 300 tonnásra becsült, erősen megrongálódott hajó egyenletes alátámasztása érdekében 15 felfújható ballont gyártattak. Ezek 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjűek, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak, és a test alatt gördülve segítik a kiemelést. A hajó a szárazföldre került.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba hajózási szakember.

A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres, kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlása után a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta. A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, és csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra.

Az 1950-ben Felszabadulás elnevezett hajót 1957-58-ban újították fel és építették át sétahajóvá. 1976-ban kivonták a forgalomból, majd állóhajóként üzemelt a fővárosban. Két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt. (MTI)