Sokkal rosszabbul teljesítenek a szakközépiskolás diákok a kompetenciamérések szerint, miután 2013-ban a kormány lecsökkentette a szakmai elméleti tárgyak és közismereti tárgyak számát, írja az Index az MTA Munkaerőpiaci Tükör kiadványa alapján.
A 2010 és 2017 között mért országos kompetencia azt mutatja, hogy a 2013-as reformbevezetés után a szakközépiskolásoknak rohamosan romlott a teljesítményük nem csak a szakgimnazistákhoz, gimnazistákhoz képest, de a korábbi szakközépiskolai átlaghoz képest is.
Az már most látszik, hogy a kevesebb matematika óra miatt sokkal rosszabbak lettek a diákok számolásból, szövegértésből valamivel kevesebbet rontottak. A felmérés szerint a nyolcadik és a tizedik évfolyamon -19,5 ponttal teljesítettek rosszabbul a diákok a bevezetett reform óta. A fiúk pontváltozása kisebb, ők csak -15,4 ponttal rontottak a közismereti tárgyakból, a lányok viszont -23,8 ponttal teljesítettek rosszabbul. A szövegértésben átlagosan -9,8 pontszámmal teljesítettek rosszabbul, de ebben is rosszabbak voltak a lányok a fiúknál, az előbbi -4,1-gyel, az utóbbi -13,3 ponttal rontotta az átlagot.
A kormány még 2013-ban vezette be azt a reformot, amiben gyakorlatorientáltabbá szerette volna tenni az érettségit nem, csak szakmát adót szakközépiskolákat. A szakmai elméleti és a közismereti tárgyak rovására növelték meg a szakmai gyakorlati órák számát, így a tanulók már az első évtől kapnak gyakorlati képzést, sőt tanulószerződést is köthetnek velük vállalatok.
Ennek viszont az az ára, hogy az első évfolyamon heti egy-egy órával lett kevesebb a magyar és a matek, második évfolyamon pedig kettő-kettővel. A reform elvileg német mintára épült, de míg Németországban 7155, bizonyos tartományokban akár 7950 közismereti óra után kezdik meg a szakközépiskolát, addig Magyarországon ez a szám csak 5742 óra.
Ez években számolva 2-3 évvel kevesebb közismereti tudást is jelenthet a szakközépiskolásoknak.A kompetenciateszteken elért eredmények azért nagyon fontosak, mert összefüggéseket mutatnak azzal, hogy később a munkaerőpiacon hogyan teljesítenek a diákok, és az elért rossz eredmények a munkanélküliség kockázatát is megemelik.