Még egy csengőt sem akartak odébb helyezni egy kerekesszékes ügyfél kedvéért

akadálymentesítés
2020 február 15., 09:19

Csak a postamester segítségével, az udvarról annak nevét kiáltozva tudott bejutni a postára ügyeit intézni egy gyerekkora óta kerekesszékben ülő ember, aki hiába kérte öt éven keresztül a településén működő posta fenntartóját, az nem akadálymentesítette az épületet.

A postát a férfi panasza alapján egy napokban közzétett (tavaly decemberi) határozatában

elmarasztalta hátrányos megkülönböztetés miatt az Egyenlő Bánásmód Hatóság.

Az EBH indoklásából - amit az Index vett észre - kiderül, a hallás- és mozgássérült, elektromos kerekesszékkel közlekedő ügyfél tavaly októberben fordult a hatósághoz, miután a posta üzemeltetőjétől (aki történetesen a település polgármestere) hiába kérte még azt is, hogy legalább a csengőt szerelje oda, ahol ő is eléri.

„Ennek következtében a kérelmezőnek az udvaron, kerekesszékében ülve kiabálnia kell a postamester nevét és meg kell várnia, amíg a postamester kijön, mert csak így lehetséges számára az ügyintézés”

- ismerteti a helyzetet a panasz alapján az EBH. A legméltatlanabbak azok a helyzetek voltak, amikor az ügyfél készpénzt szeretett volna felvenni, mert akkor mások füle hallatára kellett megmondania a PIN-kódját a postamesternek.

A Magyar Posta az Egyenlő Bánásmód Hatóság előtt azzal magyarázta a tétlenségét, hogy a szóban forgó településen (aminek a nevét nem fedi fel az EBH) nem az állami vállalat nyújtja a postai szolgáltatást, a postamester egy "postai közreműködő személy", aki egyéni vállalkozóként, szerződés alapján szolgáltat a saját ingatlanában, annak hozzáférhetővé tétele pedig az ő felelőssége.

Az EBH nem fogadta el ezt az érvelést, mondván, a közszolgáltatás nyújtójának így is egyértelműen a Magyar Posta számít, így a felelősség is az övé. A hatóság szerint az egyenlő esélyű hozzáférhetőség nem "függhet attól, hogy a közszolgáltatás nyújtója közreműködőt vett-e igénybe és amennyiben igen, akkor a közreműködő tudja-e vagy hajlandó-e az akadálymentesítés elvégzésére."

A hatóság a Magyar Postára bízta, hogy gondoskodik róla, hogy ez év március 31-ig szolgáltatása mindenki számára megközelíthető legyen a településen.

A jogsértésért kiszabott szankció volt a döntés nyilvánosságra hozatala is. Az EBH szerint

„rendkívül fontos ugyanis felhívni a nyilvánosság figyelmét a közszolgáltatások, így a postai szolgáltatások akadálymentessége biztosításának kötelezettségére.”