Még egy csengőt sem akartak odébb helyezni egy kerekesszékes ügyfél kedvéért

Szavazz az elmúlt 7 év 7 legjobb cikkére!

Csak a postamester segítségével, az udvarról annak nevét kiáltozva tudott bejutni a postára ügyeit intézni egy gyerekkora óta kerekesszékben ülő ember, aki hiába kérte öt éven keresztül a településén működő posta fenntartóját, az nem akadálymentesítette az épületet.

A postát a férfi panasza alapján egy napokban közzétett (tavaly decemberi) határozatában

elmarasztalta hátrányos megkülönböztetés miatt az Egyenlő Bánásmód Hatóság.

Az EBH indoklásából - amit az Index vett észre - kiderül, a hallás- és mozgássérült, elektromos kerekesszékkel közlekedő ügyfél tavaly októberben fordult a hatósághoz, miután a posta üzemeltetőjétől (aki történetesen a település polgármestere) hiába kérte még azt is, hogy legalább a csengőt szerelje oda, ahol ő is eléri.

„Ennek következtében a kérelmezőnek az udvaron, kerekesszékében ülve kiabálnia kell a postamester nevét és meg kell várnia, amíg a postamester kijön, mert csak így lehetséges számára az ügyintézés”

- ismerteti a helyzetet a panasz alapján az EBH. A legméltatlanabbak azok a helyzetek voltak, amikor az ügyfél készpénzt szeretett volna felvenni, mert akkor mások füle hallatára kellett megmondania a PIN-kódját a postamesternek.

A Magyar Posta az Egyenlő Bánásmód Hatóság előtt azzal magyarázta a tétlenségét, hogy a szóban forgó településen (aminek a nevét nem fedi fel az EBH) nem az állami vállalat nyújtja a postai szolgáltatást, a postamester egy "postai közreműködő személy", aki egyéni vállalkozóként, szerződés alapján szolgáltat a saját ingatlanában, annak hozzáférhetővé tétele pedig az ő felelőssége. 

Az EBH nem fogadta el ezt az érvelést, mondván, a közszolgáltatás nyújtójának így is egyértelműen a Magyar Posta számít, így a felelősség is az övé. A hatóság szerint az egyenlő esélyű hozzáférhetőség nem "függhet attól, hogy a közszolgáltatás nyújtója közreműködőt vett-e igénybe és amennyiben igen, akkor a közreműködő tudja-e vagy hajlandó-e az akadálymentesítés elvégzésére."

A hatóság a Magyar Postára bízta, hogy gondoskodik róla, hogy ez év március 31-ig szolgáltatása mindenki számára megközelíthető legyen a településen. 

A jogsértésért kiszabott szankció volt a döntés nyilvánosságra hozatala is. Az EBH szerint

„rendkívül fontos ugyanis felhívni a nyilvánosság figyelmét a közszolgáltatások, így a postai szolgáltatások akadálymentessége biztosításának kötelezettségére.”

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér