Elkészült a fekete doboz adatainak franciaországi elemzése alapján készült jelentés a május 22-ei karacsi légikatasztrófáról, amiben 97-en haltak meg, amikor egy Lahorból Karacsiba tartó Airbus A320-as típusú repülőgép leszállás közben a reptér közelében lezuhant, miközben éppen másodjára próbált landolni.
Gulam Szarvar Hán pakisztáni repülésügyi miniszter parlamentben elmondott összefoglalója szerint a baleset két fő oka a pilóták elbizakodottsága és figyelmetlensége, illetve a légi irányítás gondatlansága voltak.
A pilótákról az derült ki a felvételek elemzése alapján, hogy szó szerint figyelmen kívül hagyták a légiforgalmi irányító utasításait. Ugyanis a leszállási manőverek közben végig a koronavírus-járványról, illetve az abban érintett családtagjaikról beszélgettek. A hanyagságuk olyan fokot ért el például, hogy amikor a pilóta elérte a landolási kezdőpontot, az irányítótorony figyelmeztette, hogy lejjebb kell ereszkednie, mert túl magasan van. A pilóta erre azt válaszolta, hogy majd megoldja, és tovább folytatta a beszélgetést.
De a légiirányítás hozzállása sem volt kevésbé abszurd. A tragédia első felvonásaként a gép megpróbált leszállni, de nem sikerült végrehajtania a landolást, mivel a pilóta nem engedte ki rendesen a futóműveket, ráadásul az átstartolás közben a háromszor is földhöz értek a motorjai. Az irányítótoronynak tájékoztatnia kellett volna a pilótákat arról, hogy a motorok megsérültek, miután látták, hogy lángok csapnak ki belőlük - mondta a miniszter, ám a figyelmeztetés egyszerűen elmaradt.
A balesetet 2 utas élte túl, az egyikük a BBC-nek nyilatkozva elmesélte, hogy a két leszállási próbálkozás közben 10-15 perc telt el, az utasok pedig semmit sem sejtettek abból, hogy mi készül.
A gép és a torony közötti utolsó kommunikáció az volt, hogy a pilóta közölte, hogy nem működnek a motorjai, mire a torony megkérdezte, hogy a hasán készül-e landolni, erre a pilóta válaszul vészjelzést adott le.
(via MTI, BBC)