A Reuters ír arról, hogy az utóbbi időben több olyan vállalat is, melyek hajók számára állítanak ki tanúsítványokat, illetve biztosításokat arról, hogy járhatják a tengereket, elkezdték ezeket az engedélyeket megvonni azoktól a tankerekről, melyek részt vettek a venezuelai olajszállításokban.
A lap szerint emögött az Egyesült Államok nyomásgyakorlása állt, melynek célja, hogy még nehezebb helyzetbe hozza Nicolas Maduro rezsimjét. Az amerikai szankciók már eddig is megtették hatásukat, a gazdaságilag nagyon megviselt ország olajexportja 80 éves mélypontra süllyedt, még jobban elszegényítve az államot.
Maduro kormánya szerint az Egyesült Államok csak Venezuela olajára pályázik, és ezekkel a jogsértő lépésekkel a venezuelai embereknek okoznak szenvedéseket.
A Reuters értesülése szerint Washington az elmúlt hónapokban sokat tett azért, hogy a hajózási ipar nagyobb figyelmet fordítson a szankciók betartására. Ezt megerősítette az USA különmegbízottja, Elliott Abrams is, aki szerint ma azt látni, hogy a legtöbb hajótulajdonos, biztosító és kapitány egyszerűen nem vállal venezuelai fuvarokat. A különmegbízott nyíltan elismerte, hogy az amerikaiak nyomást helyeztek a hajózási társaságokra, biztosítókra és az engedélyeket kiadó tanúsítókra is.
Sikerült elérniük például azt, hogy az engedélyeket kiadó tanúsítók megvonják a pozitív értékeléseket azoktól a hajóktól, melyek nem vették figyelembe az amerikai szankciókat. Ha pedig nincs meg ez a tanúsítvány, akkor a hajóra és rakományára biztosítást sem lehet kötni, az egyes kikötők pedig meg is tagadhatják ezeknek a hajóknak a kikötését.
A világ egyik legnagyobb tanúsítványkiállítója, a londoni székhelyű Lloyd’s Register például nyolc olyan tankerhajóval szakította meg az együttműködést, amely Venezuelában folytatott kereskedést. Hasonlóról számolt be egy másik fontos kiállító, a hamburgi székhelyű DNV GL is.
Az Egyesült Államok korábban szankciókkal fenyegetett bármilyen vállalatot, amelyik Venezuela olajával kereskedne. És ugyan ettől még maga a szállítmányozás nem számít elvben tiltottnak, de a szankcióknak lett egy erős visszatartó hatása: sok vállalat inkább nem kezd bele ilyesmibe, mert nem tudni, hogy annak milyen következményei lennének később.