Az amerikaiak a globális tengerészeti szektorra is nyomást helyeztek, csak hogy Venezuela ne tudja eladni az olaját

Új fejezet kezdődik a 444 életében.
Érdekel

A Reuters ír arról, hogy az utóbbi időben több olyan vállalat is, melyek hajók számára állítanak ki tanúsítványokat, illetve biztosításokat arról, hogy járhatják a tengereket, elkezdték ezeket az engedélyeket megvonni azoktól a tankerekről, melyek részt vettek a venezuelai olajszállításokban. 

A lap szerint emögött az Egyesült Államok nyomásgyakorlása állt, melynek célja, hogy még nehezebb helyzetbe hozza Nicolas Maduro rezsimjét. Az amerikai szankciók már eddig is megtették hatásukat, a gazdaságilag nagyon megviselt ország olajexportja 80 éves mélypontra süllyedt, még jobban elszegényítve az államot. 

Fotó: IVAN PISARENKO/AFP

Maduro kormánya szerint az Egyesült Államok csak Venezuela olajára pályázik, és ezekkel a jogsértő lépésekkel a venezuelai embereknek okoznak szenvedéseket. 

A Reuters értesülése szerint Washington az elmúlt hónapokban sokat tett azért, hogy a hajózási ipar nagyobb figyelmet fordítson a szankciók betartására. Ezt megerősítette az USA különmegbízottja, Elliott Abrams is, aki szerint ma azt látni, hogy a legtöbb hajótulajdonos, biztosító és kapitány egyszerűen nem vállal venezuelai fuvarokat. A különmegbízott nyíltan elismerte, hogy az amerikaiak nyomást helyeztek a hajózási társaságokra, biztosítókra és az engedélyeket kiadó tanúsítókra is. 

Sikerült elérniük például azt, hogy az engedélyeket kiadó tanúsítók megvonják a pozitív értékeléseket azoktól a hajóktól, melyek nem vették figyelembe az amerikai szankciókat. Ha pedig nincs meg ez a tanúsítvány, akkor a hajóra és rakományára biztosítást sem lehet kötni, az egyes kikötők pedig meg is tagadhatják ezeknek a hajóknak a kikötését. 

A világ egyik legnagyobb tanúsítványkiállítója, a londoni székhelyű Lloyd’s Register például nyolc olyan tankerhajóval szakította meg az együttműködést, amely Venezuelában folytatott kereskedést. Hasonlóról számolt be egy másik fontos kiállító, a hamburgi székhelyű DNV GL is. 

Az Egyesült Államok korábban szankciókkal fenyegetett bármilyen vállalatot, amelyik Venezuela olajával kereskedne. És ugyan ettől még maga a szállítmányozás nem számít elvben tiltottnak, de a szankcióknak lett egy erős visszatartó hatása: sok vállalat inkább nem kezd bele ilyesmibe, mert nem tudni, hogy annak milyen következményei lennének később. 

Olvastátok, láttátok, hogy milyen világ lett itt. A járvány miatt fogynak a reklámok, a kormány miatt fogynak az újságok. Ebben a helyzetben a mi jövőnk is bizonytalanabbá vált, mint az elmúlt 7 évben bármikor. Ha folytatni akarjuk, akkor új fejezetet kell nyitnunk a 444 történetében.

Mi kitartóan mutatjuk, hogy milyen világ van. A szűkülő magyar nyilvánosság miatt most még fontosabb, hogy maradjon Magyarországon megbízható hírforrás. Olyan újságírók, akik megírják az igazat. Ehhez viszont - a ti segítségetekkel - változnunk kell.

Lépj a Körön belülre, regisztrálj, és járulj hozzá az újság működéséhez, cserébe még jobb, erősebb, nagyobb 444-et kapsz!

Koronavírus Hírek, háttér