Csoda: Az egyik budapesti kerületben tettek valamit, hogy ne a parkolási vállalkozóknál landoljon az autósok összes pénze

Budapest
2020 július 15., 10:18
comments 116

Horváth Csaba, amikor arról kérdeztük, hogy miért vesznek majdnem nyolcvan olyan automatát, amin nem lehet kártyával fizetni, azt a választ adta, hogy a kártyás fizetésre nincs igény, technikailag csak nagyon nehezen megoldható, és egyébként Budapesten sehol nem lehet kártyával fizetni. Őrsi Gergely, a II. kerület szintén szocialista polgármestere júniusban a kerület legforgalmasabb automatáira kártyás fizetésre alkalmas terminálokat szereltetett.

Az, hogy 2020-ban külön cikkben kell beszámolni arról, hogy egy európai fővárosban 10 darab automatán már bankkártyával is lehet fizetni, jól mutatja, hogy milyen gyatra állapotban van a budapesti parkolási rendszer. Nem véletlenül.

photo_camera „Tegye a kártyát az olvasóhoz!”

Miért fontos a kártyás parkolás, amikor annál már vannak okosabb, hatékonyabb módszerek is? Mert a jelenlegi kaotikus szisztémában ez a budapestiek számára az egyetlen olcsó és biztonságos fizetési módszer.

photo_camera K. Zoltán akcióban.

Az érmés fizetési rendszer ezer sebből vérzik. Egyfelől elképesztően drága apparátussal működi. Acéldobozok százaival kell miatta teli pakolni a várost. Ezeknek a darabja kettő-három millió forintba kerül. A havi fenntartásuk, darabonként negyven és hetven ezer forint között mozog. Ugyanis ezeket a dobozokat egy csapatnak rendszeresen ki kell ürítenie, a szalagokat cserélni kell, a pénzt át kell szállítani egy biztonságos pénzszámolóba, ott kamerákkal, riasztókkal és fegyveres őrökkel védeni kell, majd több erre alkalmas géppel át kell számolni. Ezt követően a plombált pénzes zsákokat egy hivatásos pénzszállító cég páncélautóval elszállítja a bankba, és csak ezt követően kerül a pénz az önkormányzat számlájára. Ez a folyamat a legtöbb kerületben több pénzt emészt fel, mint, amennyit az autósok bedobnak az automatába. Tehát az érmés fizetés nem csak kényelmetlen, hanem pazarló is. Ráadásul, mivel a rendszer nem megfelelően szabályozott, az is megtörténhet, hogy a pénznek lába kél. Emlékezetes, hogy 2017-ben kiderült, Józsefvárosban, a Német utcai pénzszámolóból a gyanú szerint K. Zoltán alkalmazott rendszeresen sikkasztott. Információink szerint közel 60 millió forintot vitt el apróban (!). K. Zoltán a parkolásért felelős önkormányzati cég vezetőjének unokatestvére volt. Nem csak a józsefvárosiak, hanem az újbudaiak és a ferencvárosiak pénzét is itt számolták.

De a budapesti autósok hetven-nyolcvan százaléka ma már nem készpénzzel, hanem mobiltelefonnal fizet. Ezzel két probléma van. Egyfelől 70-115 forint közötti „kényelmi díjjal” van megterhelve. Tehát egyedi módon, Budapesten a fejlettebb és jóval olcsóbb technológia a drágább az autósok számára. Ráadásul a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ezen felül még 10%-ot lecsíp magának minden parkolási díjból. Ennyivel kevesebb jut el az önkormányzatokhoz.

Balra Láng Zsolt (Fidesz), jobbra Őrsi Gergely
photo_camera Balra Láng Zsolt (Fidesz), jobbra Őrsi Gergely Fotó: 444

2011-ben, amikor a kormány államosította mobilfizetést, Láng Zsolt, korábbi második kerületi polgármester, a törvény beterjesztője az alábbi ígéretet tette a Parlamentben

„Én egészen biztos vagyok benne, hogy olcsóbb lesz ez a szolgáltatás….Ahhoz, hogy valóban sokan használják a mobilvásárlást, egy alacsony árszint legalább olyan fontos, mint az elérhető szolgáltatások sokasága. Úgy gondolom, hogy már a rendszer indulásakor is lényegesen olcsóbbak lehetnek az úgynevezett kényelmi díjak, de belátható időn belül ezek el is tűnhetnek az árlistákról.”

Eltelt kilenc év és a kényelmi díjak nem tűntek el, a szolgáltatás pedig elképesztően drága. Ez tartja lélegeztetőgépen az átláthatatlan és évről évre egyre népszerűtlenebb érmés fizetést. Hiszen, aki nem tud vagy nem akar kényelmi díjat fizetni, az kénytelen egy zsák apróval közlekedni.

Ezt a faramuci rendszert képes orvosolni a kártyás fizetés, ami a kártya használójának nem kerül pénzbe, és az önkormányzatnak is csupán 0,5-3% közötti tranzakciós díjjal kell számolni.

Nyilván ennél is jobb megoldás volna, ha a kormány módosítana a mobilfizetéses törvényen, és az ígéretének megfelelően racionalizálná az árakat. Ezzel megnyílna az út egy átláthatóbb, becsületesebb, hatékonyabb rendszer irányába. De amíg ez nem történik meg, addig a bankkártya a legjobb védekezés a parkolási pénzek lenyúlása ellen.

Egyelőre a II. kerületben a Fény, a Lövőház, a Komjádi, a Kavics utcában, a Margit utcában két helyen, az Árpád fejedelem útján három helyen és a Frankel -Török utca sarkán lehet PayPass-rendszerrel fizetni. Őrsi Gergely polgármester lapunknak elmondta, hogy egyelőre felmérik az igényeket, figyelni fogják, hogy hányan használják a terminálokat. És közben további fejlesztéseket indítanak el. 2021-ben tervezik bevezetni az Intelligens Parkolás irányítási Rendszert, ami elsősorban kamerás gépjármű-felismerést alkalmaz. Azt írják, hogy „a rendszer kulcsa egy saját fejlesztésű tárgyfelismerő algoritmus, mely a parkolóhelyekre irányított kamerák képén keresztül felismeri az autókat, így jelezve az adott hely foglaltsági státuszát.” A végfelhasználóknál működő mobil alkalmazás elvileg majd segít az útvonaltervezésben, szabad parkolóhelyek megtalálásában, e-parkolójegy vásárlásban. A rendszer a bankkártya használatát is támogatni fogja.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.