A világsajtó is az Index ledarálásával foglalkozik

Járvány hírlevél
A koronavírus és a küzdelem ellene. A helyzet itthon és a világban.

Nem túlzás, hogy alig van vezető lap a mainstream nyugati médiában, amely ne kiemelten foglalkozna az Indexnél zajló eseményekkel. 

Magyarország legnagyobb lapjánál kis túlzással a komplett stáb felmondott, miután szerdán a lapvezetés menesztette Dull Szabolcs főszerkesztőt. 

Beszámolt az eseményekről az AP, a Reuters és a Bloomberg nemzetközi hírügynökség is.

Az AP tudósítója kiemelte, hogy arról a híroldalról van szó, amit egy alkalommal Orbán Viktor miniszterelnök „fake news gyárnak” titulált, és hogy péntek este nagy tüntetést tartanak a szimpatizánsok a lap mellett.

A hírügynökség szerint a lap hosszú ideje ott volt a kormánypolitika célkeresztjében, az újságírók pedig azért álltak fel, mert veszélyben érzik szakmai függetlenségüket. 

A Reuters idézi többek közt az indexesek csütörtöki közleményét,és Bodolai Lászlót, a tulajdonos alapítvány kuratóriumi elnökét is, aki szerint Dull képtelen volt kezelni a szerkesztőségre nehezedő nyomást, ezért mondtak fel neki. Szijjártó Péter külügyminiszter szavait is kiemelik, aki lisszaboni sajtótájékoztatóján kikérte magának, hogy a kormánynak köze lenne az ügyhöz. 

A Bloomberg részletes elemzést közölt a magyar médiahelyzetről, elég beszédes felütéssel: szerintük „Orbán már majdnem teljes irányítást nyert ezzel a független média felett.” 

A New York Times elsősorban a magyar és a lengyel helyzet közötti párhuzamokra fókuszált áttekintő írásában, amely szerint Orbán Viktor már több mint tíz éve építgeti illiberális rendszerét, és szisztematikusan bontja a tőle független nyilvánosságot.

A Guardian idézi Munk Veronika beszédét a szerkesztőségben, amiben a főszerkesztő-helyettes arról beszélt, hogy a vezetőség átlépett egy vörös vonalat, és ezért felmondanak. A brit lap címben emeli ki, hogy az újságírók egységesen döntöttek a távozás mellett.

Hírt adott a szerkesztőség felrobbantásáról és az újságírók távozásáról többek között a Washington Post, a német közszolgálati ARD, a Tagesschau, a szlovák SME, a cseh és a belga sajtó, és több más kelet- és közép-európai média is.  

A Riporterek Határok Nélkül újságírószervezet is beszámolt az eseményekről, és üdvözölte Vera Jurova bizottsági elnök kiállását és aktivitását az ügyben:

Az International Press Institute szerint újabb csapás érte a magyar nyilvánosságot: „Nem egy egyszerű független lapró van szó. Az Index egy intézmény, az ország legnagyobb híroldala, több mint napi 1 millió olvasóval. Majdnem minden második oldalletöltést ők generáltak a független médiában” - írták körül az újság jelentőségét. 

Az MTI, a magyar adófizetők pénzéből finanszírozott állami hírügynökség, na az péntek délután 17.30-kor még nem írt semmit.