Az OBD2 csatlakozó az autók USB-je. Ez a fedélzeti szervizcsatlakozó (OBD: OnBoard Diagnostics) jó másfél évtizede gyakorlatilag a világ összes autójában ott figyel, 16 pólusán keresztül számos információ lekérdezhető a kocsi működéséről. Ha egy kocsi szervizbe megy, az első dolog, amit csinálnak vele, hogy rádugják a szervizszámítógépet erre a kis konnektorra és megnézik, milyen hibajelzéseket tárolt el az autó számítógépe.
Ahogy az USB-csatlakozó, az OBD2-es aljzat alkalmas másra is, mint egyszerű adatlekérdezésre. Energiát adhat kisebb elektromos fogyasztóknak és menet közben folyamatosan is információkat lehet kérni rajta keresztül a kocsi működéséről. Ezeket a lehetőségeket használja fel a Telenor új kütyüje, a Drivey. Mi pedig egy átlagos családi autóban néztük meg, mit is tud ez a cucc.
A Drivey a maga fizikai valójában egy kis fekete doboz, melyben egy SIM-kártya biztosítja a folyamatos online adatkapcsolatot, egy GPS-vevő pedig azt, hogy a doboz mindig tudja, hol van a hozzá kapcsolt jármű. Az energiát az OBD-csatlakozón keresztül kapja, de nem meríti le az akkut, energiaigénye minimális, igazából nem több, mint egy kijelző nélküli, semmit nem csináló bekapcsolt mobiltelefoné. Még egy kis akkumulátor is van benne, így akkor is tud jelzést küldeni, ha kihúzza valaki a helyéről. Na és hová küldi azt a jelzést?
A tulajdonosa mobiljára. A Drivey használatához kell ugyanis egy mobil eszköz, amire telepítettük az appot, ami megjeleníti a kütyü által gyűjtött és küldött információkat. A Drivey használatba vétele annyira egyszerű, hogy egy kétperces videóba minden belefér ezzel kapcsolatban:
A Drivey nem csupán gyűjti és továbbítja a menetadatokat, de mobil wifi-hotspotot is varázsol a kocsinkból. Az előfizetéshez 15GB adatforgalom is jár, így az utasok vígan netezgethetnek, streamelhetnek zenét vagy akár videót akár az egy mozdulattal online adatközponttá alakított öregebb kocsiban is. Hanghívásra, SMS vagy MMS küldésre a Drivey nem alkalmas, de hát ezekre úgyis ott az embernél a klasszikus mobil.
Ilyen öregebb, butácska a mi tesztautónk, a 12 éves Citroën C4 Picasso. Egy ilyen kocsinál nagy előny a Drivey alapszolgáltatása is: a folyamatos tájékoztatás a hibakódokról. Mi például azonnal kaptunk egy szép piros P1351 jelzést, ami, mint egy gyors guglizással kiderült, azt jelenti, hogy legalább az egyik izzítógyertya nem működik. Márpedig ezek eléggé egyszerre szoktak tönkremenni, tehát ha nincs a Drivey, a hibáról valószínűleg akkor értesültünk volna, amikor egy vacogós reggelen lassú köszörülésbe torkollik az indítási kísérlet.
De arról is kaptunk értesítéseket, hogy a Picassót mikor milyen stílusban vezették, voltak-e extrém motor-felpörgetések, indokolatlan padlógázok. Mindez lehet kiváló alap megatonnás nagyságrendű veszekedések kirobbantásához vagy jobbító szándékú otthoni ismeretterjesztő előadások megalapozásához az autó hatékonyságával kapcsolatban - attól függ, milyen temperamentumú családhoz kerül a kütyü.
A Drivey ezenkívül abban is segít, ha elfelejtjük, hol parkoltunk (ezt megmutatja a mobilon egy térképen); jelezni tudja, ha a kocsival valaki kilép egy meghatározott zónából és persze azonnali értesítést küld, amikor kihúzzák az OBD-csatlakozóból.
A Drivey 4G havidíja3390 forint. ( 24 havi hűségnyilatkozattal érvényes.) Havi 15 GB mobilnettel igazán nem nagy pénz azért, hogy folyamatosan felügyelt guruló hotspotot varázsolhatunk érte a kocsinkból.