Másfél év alatt 161,2 milliót költött Facebook-hirdetésekre a kormány

POLITIKA
2020 október 30., 06:35

Másfél év alatt több mint 542 millió forintot költöttek a magyar politikusok és pártok hirdetésekre a Facebookon, írja a Népszava, ami a tavalyi európai és az önkormányzati választásokat is magába foglaló időszakot vizsgálva nézte meg, mennyit költöttek el a közösségi oldalnál kormánypárti és ellenzéki szereplők.

Az összesítésből kiderült, hogy a legtöbb pénzt Magyarország Kormánya hivatalos Facebook-oldala költötte 161,2 millió forinttal, ezt követi a Fidesz oldala 101,2 millióval. Ugyanakkor Orbán Viktor, Szijjártó Péter vagy Gulyás Gergely nem kültött külön hirdetésekra az oldalán. Nem úgy Semjén Zsolt, aki 1,9 millió forintból népszerűsítette saját magát. A költési listán őt követi Novák Katalin családügyi miniszter 1,2 millió forinttal. Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője pedig 4,9 milliót költött arra, hogy minél több emberhez eljusanak a posztjai.

Ugyanakkor ezekben a számításokban nincsenek benne a Fidesz tartalmai terjesztő kormánypárti Facebook-oldalak költései sem.

A lap szerint Karácsony Gergely főpolgármester 30,3 millió forintot költött el a Facebookon. Az összegbe beletartoznak a megválasztása előtti kampányköltései is, de megválasztása óta az ő oldala lett a fővárosi önkormányzat legfőbb kommunikációs csatornája. Ezzel szemben Budapest Főváros oldala 730 ezer forintot költött.

A Demokratikus Koalíció vezető politikusaival együtt legalább 51,7 millió forintot fordítottak a Facebook-megjelenésre. A főbb üzeneteket a párt hivatalos oldala (18,4 millió) mellett Dobrev Klára (18,2 millió) és Gyurcsány Ferenc (12,9 millió) terjesztik. Niedermüller Péter például 1,6 millió forintot költött, ennek jó részét a VII. kerület közügyeiről való tájékoztatásra.

A Momentum legalább 48,6 millió forintot költött a Facebookon. Ebből a párt hivatalos oldala 38,4 milliót költött. Cseh Katalin és Donáth Anna európai parlamenti képviselők vezetik a házi rangsort 3,8 és 2,8 millió forinttal, őket holtversenyben Fekete-Győr András pártelnök és Soproni Tamás VI. kerületi polgármester követi másfél-másfél millióval.

A Jobbiknál a jelenlegi párt (33,3 millió) és elnökének (7 millió) összköltése 41,3 millió forint, más politikus nem költött szignifikánsan a Facebookon.

Az LMP 9,7 millió forintot fizetett hirdetésekre. A párt legismertebb politikusai közül Ungár Péter képviselő 4,2 milliós költéssel megelőzi a párt két társelnökét Keresztes László Lórántot (3,6 millió) és Schmuck Erzsébetet (2,2 millió).