Szempillaspirál-lopásokkal akarják megdönteni a kapitalizmust a TikTok-tinédzserek

Rendkívüli hírlevél
Amit 2021-ben azonnal tudni kell.

A bolti lopás örökzöld sláger, ott van Winona Ryder vagy a 2013-as Bling Ring című film, Bakáts Tibor Settenkedő szalámija,  Fazekasné 78-ban Londonban, és persze egy csomó gyerekkori emlék a közértekben zsebbe csusszanó túrórudikról. Az viszont egészen új, hogy világszintű TikTok-trend lett a bolti lopásokra tippeket osztogató videókból, a lopásokat elkövetők pedig sokszor meg is ideologizálják tettüket.

A bulit ausztrál tinédzserek kezdték 2019 végén, róluk a Daily Mail írt még januárban, azóta pedig már az Egyesült Királyságot és az USA-t is elérte az új divat, amin annyival próbáltak finomítani a Z-generációs tiktokozók, hogy amit csinálnak, azt nem lopásnak, hanem egyszerűen csak kölcsönzésnek nevezik. TikTokon a borrowing hashtag alatt elképesztő mennyiségű videót találunk, ezek nagyrészében a korábban már YouTube-on elterjedt haul-videók (mit vásároltam) továbbfejlesztett, „mit loptam ma” változatát láthatjuk. De rengeteg videó készült, amikben lehetetlen tippeket osztanak meg – általában egyébként lányok – arról is, hogyan kell észrevétlenül eltenni egy szempillaspirált vagy egy filléres bizsut. 

És találni olyan videót is, aminek készítője félig komolyan veszi a kölcsönzés kifejezést. Az ő esetében ez azt jelenti, hogy a boltból lopott drágább alapozó tartalmát otthon áttölti egy másik üvegcsébe, majd a drágább alapozó üvegébe egy olcsóbb alapozót önt, és visszacsempészi a boltba. 

De mielőtt teljesen alámerülnénk a TikTok-pokol egy újabb bugyrába, érdemes feltenni a kérdést, hogy a fenti videónak mi értelme van és valójában kivel szemben kicseszés ez az egész. Ugyanis a borrowing vonalat követők közül tettüket sokan azzal magyarázzák, hogy így büntetik a nagy, kizsákmányoló üzletláncokat. De az ilyen alapozócserét elég valószínű, hogy nem az üzlet, hanem a gyanútlan vásárló szívja meg.

A borrowing jelenségről a Vice-nak több lopkodó tiktokozó is beszélt. A 18 éves Lucy egy nyaklánccal kezdte; nem volt elég pénze, ezért egyszerűen zsebre vágta az ékszert. Lopásait azóta körülbelül harmincezer követőjével osztja meg rendszeresen. Követői legtöbbször arról kérdezik, mit és honnan a legkönnyebb ellopni kölcsönvenni, hogyan kell kicselezni a kamerákat és a biztonsági őröket, vagy leszedni a csipogókat, így általában videói is erről szólnak. 

Lucy nem említette, hogy saját maga és közönsége szórakoztatásán kívül bármi más célja lenne ezzel, de sokan tényleg ideológiát gyártanak lopásaikhoz. Például a szintén Vice-nak megszólaló 16 éves Destiny, aki tizenhárom éves korában találkozott először a kapitalizmus kifejezéssel, majd jutott el oda, hogy szerinte igazságtalan a nagy üzletláncok térnyerése a kisebb helyi boltokkal szemben. Destiny tenni akart valamit, ezért kezdett lopni.

„Ezeket a cégeket nem érdeklik a vásárlóik, csak a pénz. Ha meg tudjuk büntetni őket, akkor jó munkát végeztünk.”

Azoknak, akik nem tudják, hogy megideologizált lopásaikkal mely üzleteket büntessék, segítséget nyújtanak a borrowingtips hashtag alatt. Legtöbbször azt is feltüntetik, hogy az adott céggel mi a probléma, és miért érdemel büntetést. A Victoria’s Secret például azért, mert 2018-ban a bugyimárka marketingvezetője elmagyarázta, hogy nem alkalmaznak plus size és transz modelleket.

Ez a társadalmi igazságtévő ideológia még annál is nagyobb ostobaság, mint aminek elsőre tűnik, a nagy cégeknek ezzel komoly veszetséget okozni nem lehet. Terence Shulman régen bolti lopásból élt, ma viszont már egy boltilopásfüggőket kezelő központot vezet. A Vice-nak elmondta, az üzletláncok az áraikba belekalkulálják a bolti lopások okozta veszteségeket, a tömeges lopkodással a tinik maximum annyit érhetnek el, hogy még följebb nyomják az árakat, tehát a becsületes vásárlókkal fizetettetik ki a hülyeségüket.

Hogy a Z generáció tagjai egyre többen és többször lopnak meggyőződésből, az is eredményezheti, hogy a nagyobb üzletláncoktól való lopás elfogadottabb lett, legalábbis a YouGov egyik idei felmérése szerint ötből két fiatal szerint bizonyos feltételek mellett oké, ha valaki eltulajdonít egy hajgumit mondjuk a legnagyobb svéd fast fashion boltból. Persze csak akkor, ha előtte és utána elmagyarázza, hogy mindezt egy nemes célért teszi, nemcsak azért, mert épp nem tudja mivel összefogni a haját, és nincs elég pénze.

A kapitalizmus elleni harc mellett páran egyfajta robinhoodos vonalat is tolnak, a már említett Destiny például egy állatfelszerelést árusító üzletlánctól lopott, hogy a termékeket átadja egy helyi menhelynek.

Shulman szerint azonban megvan a veszélye annak, hogy ezek a kisebb meggyőződéses lopások egy idő után átfordulnak kleptomániába és függőségbe. Utóbbit pedig Destiny is megerősítette, aki már nemcsak meggyőződésből lop, hanem azért is, mert hetente többször is késztetést érez rá. A TikTokon azonban továbbra is úgy tűnhetnek fel a Destinyhez hasonló tinédzserek, mint akik valami magasztos célból lopnak, nem pedig azért, mert csóró és lázadó tinédzserek, akik szeretnének csinosak lenni.