Kedden mondott búcsút a Nemzetközi Űrállomás annak a 12 palack francia bordeaux-i bornak és több száz szőlővesszőnek, amelyek egy tudományos kísérletben egy évet töltöttek a Föld körül keringve.
A rakomány a SpaceX Dragon szállítókapszulájában érkezik meg szerda éjjel a Földre, a Mexikói-öbölbe, Tampa partjaihoz. Eredetileg az Atlanti-óceánt célozták meg, de a rossz időjárás miatt inkább Florida másik oldalára változtatták a landolási helyszínt. A SpaceX szállítóhajói korábban a Csendes-óceánra ereszkedtek le ejtőernyővel.
Az űrállomásról a gondosan becsomagolt borokkal és szőlővesszőkkel együtt más kísérletek egyéb rakományait is útnak indították. A palackokat acélhengerekben helyezték el, hogy óvják őket a töréstől. A borokat lezárt palackokban, a Space Cargo Unlimited, egy luxemburgi startup vállalkozás küldte fel az űrbe, mivel egy évig ott akarták érlelni őket.
A hazatérő palackok közül egyet vagy kettőt februárban fognak kibontani, amikor Bordeaux-ban borkóstolót tartanak ismert francia szakértőknek, hogy megízleltessék velük a „földönkívüli” bort. A kutatók arra kíváncsiak, hogyan változtatta meg az űr a bor ülepedését, és hogyan hatott az érlelődésére.
Nicolas Gaume, a cég társalapító-igazgatója elmondta, hogy a kísérlet elsődleges célja az agrártudományi ismeretek gazdagítása volt, megoldásokat keresnek a jövő mezőgazdaságának, organikus és egészséges élelmet állítsanak elő, és szerintük ennek kulcsa az űrben van.
Gaume szerint a klímaváltozás miatt a mezőgazdasági terményeknek, köztük a szőlőnek is zordabb feltételekhez kell hozzászoknia. A súlytalanságnak kitett szőlőtőkék Gaume szerint erősebbek és ellenállóbbak lesznek a Földön, illetve a sikeres kísérletnek köszönhetően a jövőben, ha az emberek a Holdat vagy a Marsot is felfedezik, élvezhetik majd a Föld efféle örömeit is. Gaume azt mondta:
„Franciaként az élet részének tekintem a jó ételt és a jó bort.”
A kísérleteket magánbefektetők finanszírozták, a költségekről Gaume nem beszélt.
A borszállítmány 2019 novemberében érkezett az űrállomásra.
A NASA már korábban megnyitotta az űrállomást az ilyen típusú üzleti lehetőségek előtt, és alkalmanként a privát űrmissziókat is lehetővé teszi.
Korábban a Budweiser küldött árpamagokat az állomásra, már arra gondolva, hogy majd a Marson is ihassák a sörüket az első telepesek. 2015-ben pedig egy japán alkoholgyártó küldött whisky-t és más italokat az űrbe, hogy teszteljék a mintákat, és már a Scotch is járt az űrben egy másik kísérlet részeként.
A borokkal sem a mostani volt az első űrkísérlet: egy francia űrhajós a Discovery fedélzetére vitt magával egy palackot 1985-ben. (MTI)