Idegtépő izgalmak: biciklis-, gyaloghíd vagy valamelyik másik lesz-e az Év Hídja?

Izgalmas volt a tegnapi PSG-Bayern vége? Senki sem tudja, mit hozhat a 2022-es magyar parlamenti választás? Ki ült be egy szál pöcsben az ELTE videós eseményére? Mindezen izgalmak messze eltörpülnek amellett, hogy mi együtt melyik ívhidat szavazzuk meg a 2021-es Év Hídjának. A szakemberek ugyanis ezúttal a hazai ívhidak közül választottak ki előre tízet, hogy megtaláljuk a kedvencünket. A 444 pedig azzal segít a döntésben, hogy felhívjuk a figyelmet néhány különlegességre.

De mindenekelőtt mi az, hogy ívhíd? Hát az olyan híd, aminek a tartószerkezete ívtartókból áll, amik a pillérekre nemcsak függőleges, hanem vízszintes irányú nyomást is gyakorolnak. Ezek az acélívek - némelyik hídon egy, némelyiken egészen sok - néha az útpálya alatt vannak - erre jó példa mondjuk a Margit-híd vagy a veszprémi viadukt - néha meg fölötte. Utóbbi jellemző például a kisebb folyókon átívelő vasúti hidakra.

Az idei versenyzők két, markánsan elkülönülő csoportra oszlanak. Vannak a műszaki okokból sokkal szabadabban tervezhető, karcsúbb, könnyebb ezért érdekesebb bringás- és gyalogoshidak és a sokkal egyformább hagyományosak. De azért utóbbiakat se temessük előre!

Jöjjenek akkor a versenyzők!

Lehet, hogy az idei viadalt nem is maguk a hidak, hanem az emléktábláik döntik el? A tízből három versenyzőre szereltek ugyanis a névadójukat bemutató táblát, nem is akármilyeneket.

Ez itt az M44-est a Körös folyó felett átvezető Berkó híd, ami első látásra az életvidám napsárga íve miatt kerülhetett bele a mezőnybe. Azt hitted, hogy minden hidat Habsburgokról, elvont fogalmakról vagy településekről neveznek el? 

Hát ezt nem, hanem róla:

Vagy vegyük a Mosoni-Dunán Győr közelében átvezető Klatsmányi-hidat! Akinek nem támad erekciója egy függesztett, „kosárfüles” alsópályás acélszerkezettől, az korrekt, csinos, karcsú de lázba azért nem hozó építménynek is minősítheti. 

De a véleménye talán megváltozik, ha meglátja, mit csavaroztak rá:

Fotó: budai

A Rábán Sárvárnál átívelő Nádasdy-híd eleve jól néz ki a piros színével és a formás betonszerkezetével, 

ráadásul ezen is van emléktábla, ami elárulja, hogy mostanában mi kell ahhoz, hogy olyan emberről nevezzenek el hidat, akinek nincs hídmérnöki diplomája: minimum a lefejezés:

Ezekhez a masszív szerkezetekhez képest a nem közúti hidak sokkal karcsúbbak. Ilyen versenyző a mezőny legfiatalabbja, a Tisza-tó tavaly elkészült kerékpáros hídja, ami viszont a maga nemében valóságos óriásnak számít

Fotó: PETER GYUKICSQ/Copyright Peter Gyukics, HungaryQ

és itt van az ötödekkora, emiatt sokkal légiesebb bajai bringás híd, ami a Petőfi-szigetre vezet be:

vagy a szolnoki Tiszavirág gyaloghíd

A szép régi fémszerkezetek szerelmeseinek Paksi Endréhez illő acélszívét viszont talán a mezőny nagy öregje, a XIX. század végén épült ráckevei Árpád-híd dobogtatja meg:

Az elvont szavazók kedvence pedig a mecseknádasdi Varasdi völgyhíd lehet, ezt ugyanis a felhasználók 99 százaléka az elhelyezkedése miatt észre sem veszi. 

De az erdei állatok ezt látják:

Van még több versenyző, nem is akarunk ellőni minden petárdát, a mezőny itt gusztálható végig, és szavazni is itt lehet.


A független magyar sajtónak soha nem volt olyan nehéz dolga, mint a járvány alatt.

A kormány nem enged újságírókat az egészségügyi intézmények közelébe, és a járvánnyal kapcsolatos legalapvetőbb adatokat sem osztja meg a nyilvánossággal. A közmédia és a többi propaganda csatorna mindent megtesz a valós helyzet elkenéséért.

A 444-en az elénk állított akadályok ellenére is be tudjuk mutatni, hogy áll a járvány Magyarországon és a világban. A pontos számokat, aktuális trendeket bemutató grafikonjainkból, infografikáinkból több millióan tájékozódnak.

Az ezeket összegyűjtő járványadat-oldalunk az utóbbi hónapokban átvette a közszolgálati média szerepét. Olvasóinkat ezzel nem csak tájékoztatjuk, hanem segítünk nekik egészségesnek maradni, és megőrizni szeretteik egészségét is.