Amikor te is könnyen tehetsz a klímaváltozás ellen

hirdetés
2021 június 07., 09:52
ad

A klímaváltozást és általában a környezet károsodását alapvetően arra a pszichológiai tényre lehet visszavezetni, hogy az ember lényegesen jobban tudja felmérni a tetteinek azokat a következményeit, amelyekkel azonnal, helyben szembesül, mint amelyekkel időben eltolva, esetleg csupán a hírekben találkozik. Nagyon kevés olyan elvetemült ember van, aki tudatosan és szándékosan károsítaná a környezetét, szántana végig bulldózerrel egy természetvédelmi területen. Többségünk csak égve hagyja a lámpát, szeretne rendelni valamit az internetről, megörül egy akciós ruhának, nem olvassa el a mogyorókrémen az apróbetűnél a pálmaolajat, vagy képtelen ellenállni egy szuperolcsó repülőjegynek, ha nyaralást tervez.

A klímaváltozás problematikája leginkább azért oldható meg nehezen, mert hiába tudjuk az összefüggést a fogyasztásunk és a trópusi viharokról érkező hírek, a nyaralási emlékeink és az elsivatagosodó termőtalaj között, nem érezzük, nem ismerjük fel kellő mélységében. Ma már a környezetvédők, a pszichológusok és a változás iránt elkötelezett cégek is felismerték, hogy előrelépést csak a tudatosság erősítésével és nem utolsó sorban egyszerű, kézenfekvő megoldások kialakításával lehet elérni. Olyan lehetőségeket kell kínálni az egyre növekvő tudatos fogyasztói rétegnek, amelyekkel azonnal tehetnek valami fontosat a globális probléma enyhítésére. Mindezt közösen, a kormányoknak, a gazdaság szereplőinek és a magánembereknek együtt kell tenniük, fellépniük az éghajlatváltozás ellen.

photo_camera Fotó: Stuart Conway/Shell International Ltd.

Ilyen kézenfekvő, egyszerű, de nagy hatású megoldás a Shell Hungary által május elején bevezetett Karbonsemlegesítési Szolgáltatás. Ennek lényege, hogy a cég töltőállomásain tankolók minden liter üzemanyaghoz 6 forintértékben megvásárolhatják a Karbonsemlegesítési Szolgáltatást, amely hozzájárul ahhoz, hogy a tankolásuk környezetterhelését ellensúlyozzák. A befolyt összeget a Shell világszerte futó környezet- és természetvédelmi programokra, a szén-dioxid légköri mennyiségét csökkentő, a gázt elnyelő, megkötő területek védelmére és kialakítására fordítja. A Shell jelenleg már a világ számos pontján támogat ilyen tevékenységet, így Észak- és Dél Amerikában, Afrikában és főleg Ázsiában védelmezi a meglévő környezetet, például mocsarakat, legelőket és erdőket, valamint aktívan alakít ki újakat – például fák telepítésével.

A Perutól Indonéziáig terjedő globális programot Természetalapú Megoldásoknak (Nature-Based Solutions) hívják és a célja az üvegházgázokat megkötő területek megtartása és újabbak kialakítása. Ennek érdekében és a program finanszírozásának támogatására született meg a Karbonsemlegesítési Szolgáltatás, amely nem csupán donációt jelent, hanem egy, a tudatosságot erősítő, a közös fellépést lehetővé tévő programot is. Olyan kezdeményezés ez, amelyben a fogyasztó nem csupán passzív szereplő, hanem aktív, döntési helyzetben lévő, az együttműködésre meghívott ügyfél is. Mindez jól szolgálja azt az elvet, amely szerint a klímaváltozás nem állítható meg a fogyasztók aktív bevonása nélkül.

Nem véletlen, hogy a már 16 országban elindított szolgáltatás nagyon gyorsan népszerűvé vált. A többek között Kanadában, Németországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban működő programra kifejezetten fogékonynak bizonyultak a töltőállomások vásárlói. A szolgáltatás pozitív fogadtatását jelzi, hogy a program segítségével a Shell vásárlói eddig több, mint 4 millió tonnányi üvegházhatású gázt semlegesítettek, amely 8 millió fa által tárolt mennyiségnek felel meg. Ez a teljes éves magyarországi üzemanyagértékesítés üvegház-gáz kibocsátásának hozzávetőleg a 15 százaléka.

Magyarország az első olyan ország Közép-Kelet Európában, ahol a szolgáltatást teljes egészében elérhetővé teszi a Shell – tehát vállalati és egyéni vásárlóknak egyaránt. Míg az egyéni ügyfelek számára 6 forintba kerül a szolgáltatás, a céges tankolók 4,5 forint + áfát fizetnek. Fontos leszögezni, hogy a Karbonsemlegesítési Szolgáltatás megvásárlása nem kötelező, tehát nem arról van szó, hogy drágul az üzemanyag. A döntés minden esetben a vásárlóé, ő határoz arról, hogy vállal-e egy 40 literes tankolásnál 240 forintot az, hogy a járműve karbonkibocsátását ellensúlyozza.

A Shell Magyarországon mindezek mellett is számos lépést tett már meg a vállalat ambíciózus céljának eléréséért, amely szerint 2050-re nettó zéró karbonkibocsátásúvá válik a cég igazodva a változó társadalmi igényekhez. Nagyban támogatják az elektromobilitás terjedését az elektromos töltőkészülékek töltőállomásokra telepítésével, mind nagyobb arányban állnak át a létesítményeik megújuló energiával történő működtetésére és karbonsemleges kenőanyagokat kínálnak vásárlóiknak.