„Túl lassan reagáltunk, amikor a világ megváltozott. Ideje volt nem azzal foglalkozni, hogy mit akarnak a férfiak, hanem azzal, hogy mit akarnak a nők”
– ezt Martin Waters, a Victoria's Secret vezérigazgatója mondta, miután a világ talán leghíresebb bugyimárkája a napokban bejelentette, arculatot váltanak. Ez egyben azt is jelenti, hogy lecserélik a VS angyalait, vagyis azokat a szupermodelleket, akik az elmúlt évtizedekben giccses jelmezekkel megfejelt csipkében és magas sarkúban vonultak a márka évente megrendezett és tévében közvetített fehérnemű-bemutatóján. Waters a New York Timesnak egyenesen úgy fogalmazott, az angyalok már nem „relevánsak kulturálisan”.
Voltak ennek előjelei, egyrészt 2018-ban tartottak utoljára bugyibemutatót, másrészt a számaik is visszaestek. Az Egyesült Államokban a női fehérneműk piacán 2015-ben 32 százalékkal vezettek, 2020-ban már csak 21 százalékkal. Ami inkább meglepő, hogy a VS csak 2021-ben döntött úgy, hogy megszabadul attól az arculattól, ami az elmúlt évtizedekben rengeteg különböző hátterű, alkatú és korú nő elé támasztott gyakorlatilag irreális elvárásokat.
Amiatt, hogy többé nem lesznek angyalok, maximum Palvin Barbara kesereghet, akit pont 2019 elején vettek fel angyalnak, hónapokkal azelőtt, hogy bejelentették, nincs többé bugyishow. A közösségi médiában olvasható posztok és a VS arculatváltásáról szóló cikkek inkább üdvözlik a döntést, hogy a látványosan tökéletes külsejű, angyalszárnyakban grasszáló modelleket lecserélik hét, „kitűnő eredményeket elért nőre, akiknek eltökélt célja, hogy pozitív változást hozzanak”.
Gisele Bündchen, Adriana Lima, Heidi Klum vagy Bella Hadid után a VS arcai most ők lesznek:
Az első VS show-t 1995-ben tartották meg a Plaza Hotelben, igaz, akkor még csak egy sima bugyibemutató volt, giccses elemek és szárnyak nélkül, teljesen hétköznapi fehérneműkkel. Csak 1998-ben kezdték el angyaloknak nevezni a VS modelljeit, Tyra Banks is abban az évben kapott gigantikus angyalszárnyakat, hogy aztán azt követően a bugyibemutató a riói karneválra vagy leginkább egy divatbemutató-elemekkel tarkított nightclub-műsorra hasonlítson.
A bemutatót évente több mint száz országban közvetítették, világszerte pedig milliók látták, ami nyilván dobott a márka ismertségén, illetve az eladásokon is. A VS elérte, hogy fontos szerepe legyen a divatvilágban, annyira, hogy a modellek elsődleges célja már ne az legyen, hogy a Vogue címlapján szerepeljenek, hanem az, hogy angyalnak nevezze ki őket a VS, vagyis bugyiban vonulhassanak végig a kifutón, kapjanak mellé egy hatalmas és annál súlyosabb szárnyat is, esetleg ők viselhessék a fantasy bra néven ismert melltartót, ami gyakorlatilag egy drágakövekkel kirakott, kényelmetlen dróthalom.
A márkát 1977-ben alapították, hogy „legyen egy olyan bolt, ahol a férfiak is kényelmesen érezhetik magukat, miközben fehérneműt vásárolnak”. A New York Times erről szóló cikke szerint a márka nevével is a férfiak fantáziáját célozták meg, utalva a „budoárokban rosszalkodó viktoriánus hölgyekre”. A VS a későbbi bemutatókkal, az angyal elnevezéssel, a modellek külsejével és gyakorlatilag minden továbbival is a férfiak szexuális fantáziájára épített, ezzel együtt pedig szerepet játszott abban is, hogy miként gondolkodik a társadalom a női szépségideálokról és a női szexualitásról. A New York Timesnak Waters, a VS vezérigazgatója – aki február óta tölti be ezt a posztot –, úgy fogalmazott, korábban a márka mindent „egyetlen szűrőn” keresztül tudott csak nézni, a lényeg az volt, hogy a végeredmény legyen szexi. Ezzel pedig rögtön kizárták a kismamáknak szóló termékeket vagy azokat a melltartókat, amiket azok viselhetnek, akik nemrég estek át masztektómián. Mert a terhesség, az anyaság és a melleltávolítás nem szexi.
Az viszont kifejezetten szexi, ha a szülés után pár héttel már a VS kifutóján vonul bugyiban és melltartóban a modell. Persze csak ha egyáltalán nem látszik rajta, hogy nemrég szült. 2012-ben Adriana Lima nyolc héttel második gyereke születése után nyomta le a fehérneműshow-t, de három évvel korábban Heidi Klum még ennyit sem várt, ő öt héttel a szülése után már lapos hassal mutatta meg magát bugyiban, hogy ezzel még a korábbinál is irreálisabb testképet kapjon a tévé előtt ülő potenciális vásárló. Egy olyan testképet, amit a VS angyalai is csak úgy tudtak elérni, hogy a bemutató előtt napokig nem láttak szilárd ételt, illetve naponta legalább kétszer edzettek.
Nem lehet egyedül a Victoria's Secretet okolni amiatt, hogy milyen általános elképzelés alakult ki a nőiességről vagy arról, hogy mi számít szexinek, de az biztos, hogy a márkának része volt abban, hogy ezeket a szinte bebetonozott sztereotípiákat nehéz legyen elfelejteni. És része lehetett abban is, hogy sokáig nem is gondoltunk úgy egy fehérneműre, hogy annak be kellene töltenie egyfajta funkciót is, és közben esetleg lehetne kényelmes is.
A márka újraértelmezésében azon túl, hogy itt volt az ideje, szerepe lehetett annak is, hogy 2019-ben kiderült, a korábbi anyacég, vagyis az L Brands alapítója, Leslie Wexner közeli kapcsolatot ápolt a pedofíliával vádolt Jeffrey Epsteinnel, annyira, hogy egy időben Epstein kezelte Wexner pénzügyeit is. (Wexner 1982-ben vásárolta meg a VS-t.) 2019-ben az akkor 81 éves Wexner úgy fogalmazott, nem volt tudomása azokról a dolgokról, amikkel Epsteint megvádolták, és „nem gondolta volna”, hogy az az ember, akivel sokáig jó barátságot ápolt „ilyen sokaknak okozott fájdalmat”.
Az L Brands vezetéséről Wexner időközben lemondott, a márka pedig levált az anyacégtől. A Victora's Secret vezetéséért a továbbiakban hét ember lesz felelős, akikről csak annyit lehet tudni, hogy hatan közülük nők.
(Nagy kép: Egy nő sétál el a Victoria's Secret manhattani boltja előtt 2019 márciusában - Fotó: Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)