G. ügyvéd, és most tette le az esküt szavazatszámláló önkéntesként. Az oktatáson a választási irodától érkezett szakértő külön felhívta a figyelmüket arra, hogy a szavazókörben tilos lesz ukrán zászlót hordani,
de még az ukrán zászló színeire utaló kék és sárga ruhadarabokat is.
G.-t az utóbbi kitétel meglepte - azzal eleve tisztában volt, hogy pártszimbólumokat a szavazóhelyiségekben tilos viselni -, ezért megpróbált utánanézni, hogy mi a rendelkezés forrása. Nekik az oktatáson azt mondták, hogy friss NVI-határozat van erről, de G. ilyent nem talált, pedig profi a jogszabálykeresésben.
Miután meghallgattam G. sztoriját, durván 20 szavazatszámlálót kérdeztem meg a tapasztalataikról, akik az ország legkülönbözőbb területein található - a fővárositól a kisfalusiakig terjedő - körzetekben fognak önkénteskedni vasárnap. Mindannyian most, az utóbbi pár napban tették le az esküjüket.
Nagyjából egyenlő arányban voltak köztük olyanok, akiknek az eskütétel alkalmával arra hívták fel a figyelmét, hogy
Ahol szóba került a téma, ott jellemzően nem említettek jogforrást, ahol mégis, ott az NVI-re vagy az NVI elnökére hivatkoztak, de jogszabályt vagy határozatot sehol sem mutattak.
Meglepő volt, hogy ilyen kevéssel a választás napja előtt ennyi ellentmondó információk keringjenek. Végül sikerült elérnem a Nemzeti Választási Irodát.
Mint kiderült, szó sincs jogszabályról. Az történt, hogy Nagy Attila, a Nemzeti Választási Iroda elnöke - a Nemzeti Választási Bizottság 11/2014. Számú iránymutatása alapján - nemrég arról tájékoztatta a választási irodákat, hogy
álláspontja szerint
„a szavazatszámláló bizottság (SZSZB) tagja nem viselhet és nem helyezhet el a szavazóhelységben sem az ukrán zászlót megjelenítő, sem semmilyen más, a magánvéleményét kifejező kitűzőt, ruházatot vagy egyéb tárgyat”.
Ez a bizonyos, itt 1 perc alatt végigolvasható 2014-es iránymutatás azután született, hogy a törvény megszüntette a klasszikus értelemben vett kampánycsend addig létező intézményét, helyette azt vezetve be, hogy a szavazóhelyiségben és annak bejáratától számított 150 méteren belül nem szabad kampányolni a szavazás közben. A dokumentum erre az új helyzetre reflektált, elmagyarázva, hogy a gyakorlatban mivel jár ez 150 méteren belüli kampánytilalom.
Az NVI elnöke kizárásos alapon ennek az iránymutatásnak a következő szakaszára utalhat, mivel csak ez a négyes pont foglalkozik azzal, hogy az illetékesek mit hordhatnak a szavazóhelyiségben:
„A pártatlanság követelményének érvényesítése megköveteli, hogy a választási szervek tagjai a relatív területi kampánytilalom időbeli és területi szabályaira is figyelemmel, a szavazás napján jelöltet, jelölő szervezetet népszerűsítő, ahhoz köthető szimbólumokat ne használjanak, ilyeneket ne osztogassanak, ruházatukon ne viseljenek. Sérti továbbá az említett követelményt, ha a választási szervek tagjai a jelölt, jelölő szervezet szimbólumát a választási szervek hivatalos helyiségeiben, így különösen a szavazóhelyiségekben használják, illetve jelölő szervezethez köthető ruházatot (egyenruhát) viselnek ott.”
Vagyis az NVI elnöke által hivatkozott iránymutatás még a nemzeti zászlók kitűzését-viselését sem tiltja. Az kifejezetten és explicite a jelöltekhez és jelölő szervezetekhez - praktikusan magyar politikai pártokhoz - köthető, illetve azokat népszerűsítő szimbólumok viselését tiltja.
Ahogy ugyanezt az NVI nekem írott válaszlevele megfogalmazza:
„Az NVB hivatkozott iránymutatása szerint a pártatlanság követelményének érvényesítése megköveteli, hogy a választási szervek tagjai - így az SZSZB tagok is -, a szavazás napján jelöltet, jelölő szervezetet népszerűsítő, ahhoz köthető szimbólumokat ne használjanak, ilyeneket ne osztogassanak, ruházatukon ne viseljenek”.
Az NVI válaszából nem derül ki, hogy a szervezet elnöke szerint az ukrán vagy az orosz zászló miért kötődne bármilyen magyar politikai párthoz vagy jelölőszervezethez, illetve ha kötődik, akkor melyikhez.
Az viszont kiderül a válaszból, hogy akinek eskütétel előtt úgy fogalmaztak, hogy az ukrán (és orosz) zászló, illetve az olyan színű ruhák viselése tilos vagy szabálytalan, annak nem mondtak igazat. Az NVI levele szerint ugyanis
„Az NVI elnökének álláspontja nem kötelező erejű az SZSZB tagokra nézve, annak megfogalmazása annak érdekében született, hogy a választás napján a vitás esetek megelőzhetők legyenek”.
Na és mi van, ha vita támad abból, hogy valaki kék ingben és sárga szoknyában ment el szavazatot számlálni?
„Az ennek ellenére esetlegesen felmerülő vitás esetekben az SZSZB hivatott dönteni”.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.