Egy a Twitterre felkerült fotó szerint a napokban elsüllyedt orosz hadihajót, a Moszkvát még megpróbálhatták megmenteni, legalábbis többen észrevették, hogy a képen egy másik hajó árbocát lehet látni a füstölő és megdőlt Moszkva mögött.
John Konrad hajóskapitány Twitteren kezdett elemzésbe a Moszkváról készült fotó alapján. Azt írta, hogy „egyetlen kép alapján lehetetlen teljes mértékben felmérni a helyzetet”, de „a tengeri hajómentőknek is kevés információ alapján kell dolgozniuk”.
Szerinte az első kérdés, amit egy ilyen helyzetben minden mentési szakértő feltesz, hogy a hajó mennyire van közel a süllyedéshez. Konrad egy a cirkálóról készült korábbi fotóra rajzolt piros vonallal mutatta be, hogy a most előkerült fotón hol van a víz vonala a hajó oldalán. Ez Konrad szerint azt mutatja, hogy „a hajó jelentős mértékben veszített a felhajtóerejéből, és balra dől”.
Szerinte azonban ezen a ponton még nem volt közvetlen veszélyben a süllyedés miatt, mert egyrészt „még maradt némi tartalék felhajtóereje, mert a fedélzet széle még nem merült el”, másrészt „a fröcskölő víz azt jelenti, hogy volt vészhelyzeti áramforrásuk, amelyet be lehet kapcsolni, hogy segítsen a hajó víztelenítésében”, illetve „viszonylag nyugodt volt az időjárás”.
Konrad szerint azt is meg lehet mondani a fotóról, hogy miután senki sem látható a fedélzeten, azon a részen sem, ahol nincs füst, illetve nem látszódnak a mentőcsónakok sem, feltételezhető, hogy ezen a ponton a legénység már elhagyta a hajót. „Lehetséges, hogy néhány ember még lent maradt, de a gépházban maradni a megfelelő hűtés és a kiképzett tűzoltók segítsége nélkül öngyilkosság lenne.”
A füst alapján Konrad azt írta, hogy ez egy elég komoly és veszélyes tűz lehetett, a fekete szín alapján feltételezhető, hogy „szintetitkus anyagok égtek”. Szerinte a fotó nem sokkal a tűz keletkezése után készülhetett, mert ha tovább égett volna, a hajó festése is lehámlott volna. Konrad szerint feltételezhető az is, hogy a fotókat egy mentőhajóról készítették.
Azt írta, hogy ha ez egy kereskedelmi hajó lenne, „a kapitány valószínűleg hátrahagyta volna a »nem létfontosságú« személyzetet, és átcsoportosította volna a tűzoltó csapatokat egy »biztonságos helyre«, de ez egy hadihajó, így a legénységnek tudnia kellett, hogy hol vannak a robbanóanyagok”.
„Minket kapitányokat nem érdekel a felszerelés. A tengeri vészhelyzetekben egy szabály szerint élünk és halunk. Egy ekkora robbanásnál nem az a feladatunk, hogy mindenkit megmentsünk, hanem az, hogy a lehető legtöbb embert megmentsük. Ez nehéz döntésekhez vezethet” – írta Konrad, aki szerint egy ilyen helyzetben egy kereskedelmi hajó kapitányaként valószínűleg az lenne a „helyes válasz”, hogy elhagyja a hajót, tudva hogy az elsüllyed és a biztosítás majd fedezi a költségeket, de „egy haditengerészeti kapitánynak nem adatik meg ez a luxus”. „Nekik a legénységükre és a küldetésre kell gondolniuk.”
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.