A Netflix részvényeinek értéke 35 százalékot zuhant, miután kiderült, hogy az előfizetők száma meredeken visszaesett, és várhatóan további milliók fognak kilépni a streamingszolgáltatásból.
Ez több mint 50 milliárd dollárral csökkentette a Netflix piaci értékét, és szakértők szerint a cégnek nehéz lesz visszatérnie a pályára.
A Netflixnek intenzív versenyben kell szembenéznie a riválisaival, ráadásul árat emelt és el kellett hagynia Oroszországot.
Néhányan kétségbe vonják a cégnek a növekedés fellendítésére irányuló terveit, amik magukban foglalják egy ingyenes, hirdetésekkel támogatott szolgáltatás bevezetését is.
A jelszavak megosztásának visszaszorítását is tervezik, mert becslések szerint több mint 100 millió nem fizető háztartás nézi a szolgáltatást.
A nyugtalanság jeleként Amerika egyik legismertebb befektetője, William Ackman szerdán 400 millió dolláros veszteséggel zárta pozícóit, és eladta 1,1 milliárd dolláros Netflix-befektetését. Pedig a befektetési alapja, a Pershing Square Capital Management csak 3 hónapja vásárolta meg a részvényeket.
Ackman szerint bár a Netflixnek az üzleti modell megváltoztatására irányuló terveinek van értelme, a vállalatba való befektetés túl kockázatosnak tűnt. „Bár a Netflix üzletmenete alapvetően egyszerűen érthető, a közelmúlt eseményei fényében elveszítettük a bizalmunkat abban, hogy képesek vagyunk kellő bizonyossággal megjósolni a cég jövőbeli kilátásait” – írta.
A Netflix kedden közölte, hogy az összes előfizetőjének száma 200 ezerrel csökkent 2022 első három hónapjában, ami jóval elmarad a kitűzött céltól, ráadásul a júliusig tartó három hónapban várhatóan még 2 millióan fogják lemondani az előfizetésüket.
Egyes elemzők arra figyelmeztettek, hogy a világjárvány alatt felpörgött terjeszkedés időszaka után a streamingóriás kifogyott a növekedés egyszerű módjaiból. A megszorult fogyasztók lemondják egyes streamingszolgáltatásaikat, míg mások úgy érzik, túl sok tartalom közül választhatnak a riválisok, például a Disney, az Amazon és az HBO versenye miatt.
Bár a Netflix továbbra is piacvezető, nem rendelkezik az Apple, az Amazon vagy a Disney nagyobb költségvetésével, ami sokkal sebezhetőbbé teszi válság idején.
A Netflix továbbra is a világ vezető streamingszolgáltatása több mint 220 millió előfizetővel. Egyre gyakrabban készít saját tartalmat, és az olyan műsorok, mint a Crown, a Bridgerton és a Squid Game globális sikereket értek el.
A cég 2011 októbere óta minden negyedévben nőtt, de most elismerte, hogy ügyfeleket veszített a riválisokkal szemben, miközben a jelszavak megosztása miatt nehezen terjeszkedik. A kulcsfontosságú piacokon az árak emelésére vonatkozó döntés csak Észak-Amerikában 600 ezer, míg az oroszországi kivonulás 700 ezer előfizetőbe került.
A kihívások ellenére a bevétel 7,8 milliárd dollárral nőtt az év első három hónapjában, ami 9,8 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ez lassulást jelent a korábbi negyedévekhez képest, miközben a profit több mint 6 százalékkal, kb. 1,6 milliárd dollárra esett. (BBC)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.