Magyarországon építhet akkucsereállomás-gyárat az újító kínai e-autós cég

gazdaság
2022 június 03., 14:57

A kínai sajtó szerint gyárat épít Magyarországon a NIO. A kínai alapítású multinacionális elektromosautó-gyártó azonban nem kocsikat, hanem akkucsere-állomásokat és töltőoszlopokat fog összeszerelni nálunk a cikk szerint. A NIO ugyanis egy fontos szempontból különleges e-autógyárnak számít. A modelljeit kétféle kivitelben lehet kérni:

  • a szokásos módon beszerelt, otthon vagy töltőállomásokon tölthető akkumulátorral
  • cserélhető akkuval

Utóbbi esetben a vevő akku nélküli autót vásárol – ennek megfelelően olcsóbban –, cserébe havi bérleti díjat fizet a cserélhető akkumulátorért.

photo_camera A NIO első modellje

Ahol a cég már kiépítette a csereállomások hálózatát – vagyis Kínában, ahol már 917 ilyen épültm és Norvégiában, ahol egy –, ott a második lehetőséget választók sokkal gyorsabban „tankolhatnak”, mintha feldugnák a kocsijukat egy töltőre. A teljesen automatizált csereállomásra beállva a rendszer 3 perc alatt kiszedi a lemerült akkut, és betol a helyére egy teljesen feltöltöttet, miközben a sofőr a vezetőülésben várhatja ki az egészet.

Az európai piac meghódítására készülő cég idén januárban adta át az első ilyen állomását a kontinensen, Norvégiában. Nem véletlenül itt: az első adag norvég vásárló – ez jó 200 vevőt jelent – 92 százaléka érdeklődött az akku-előfizetés iránt. 2022 végéig 20 állomást terveznek nyitni Norvégiában.

photo_camera A NIO ezzel az ES8-as SUV-modelljével próbál betörni az európai piacra, ehhez építik majd a csereállomásokat

A cég egész Európát behálózná, a tervei szerint 2025-re 1000 csereállomást építenének Kínán kívül. Ezért lehet logikus lépés az Unión belül gyárat építeniük. Magyarországon nemcsak ezeket a csereállomásokat gyártanák, hanem gyorstöltő oszlopokat is a nem akkuelőfizető vásárlóik kedvéért.

Kínai sajtóértesülések szerint a NIO egy ideje hirdetésben keres munkatársakat a leendő magyarországi üzemébe.

Tegnap, csütörtökön terjedt el a hír, miszerint a világ legnagyobb akkugyártója, a szintén kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) Debrecenben építhet gyárat. Olyan nagyot, hogy elképzelhető, ez lesz a valaha volt legnagyobb zöldmezős beruházás Magyarországon. A NIO autóiba szerelt akkukat is a CATL gyártja, de a cég a partnere annak a BMW-nek is, amelyik a CATL leendő üzemétől 20 kilométerre épít autógyárat. Tavaly a CATL állította elő a világon gyártott összes lítiumionakku harmadát. Debrecen valóságos akkuváros lehet, mert az ugyancsak kínai Eve Energy március végén írt alá szándéknyilatkozatot egy 45 hektáros itteni telek megvételéről, ahová a hírek szerint szintén akkumulátorgyárat építenének.

A dolognak komoly buktatói is lehetnek, mivel az akkumulátorgyártás nemcsak potenciálisan környezetszennyező, de óriási vízigényű iparág is, Debrecenben pedig nincs komolyabb természetes vízfolyás.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.