361 millió forint közpénzből lett nemzeti Michelin-kalauzunk

gasztropropaganda
2022 november 05., 14:55
comments 9

Csütörtökön jelent meg az első országos, magyar Michelin-kalauz: a Michelin Guide 1992 óta van jelen Budapesten, de saját nemzeti kiadványunk most van először.

Az ország legjobb éttermeit bemutató Michelin Guide azért is kicsit mindannyiunké, mert a gyártását közbeszerzésen futtatták végig: a közbeszerzési eljárás eredményét még tavaly nyáron tette közzé a Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyelete alatt működő Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (MTÜ) az uniós, majd a magyar közbeszerzési közlönyben.

Eszerint a nemzeti Michelin Guide előkészítésére a Magyar Turisztikai Ügynökség

nettó 898 ezer euró (jelenleg 361 millió forint) közpénzt költött,a közbeszerzésre pedig csak egyetlen egy ajánlat érkezett: a magyar Michelin Guide kiadására csak a Michelin Guide saját kiadója, a Michelin Travel Partner pályázott. A kiírásból kiderül, hogy a feladat kétszer 15 ezer darab "Food and travel" kihajtható szórólap és a Michelin Guide legyártása volt, utóbbi nyolcezer példányban.

Úgy tűnik, a Michelin nem csak Magyarországon alkalmazza azt az üzleti modellt, hogy

az országos turisztikai ügynökségek közpénz jellegű támogatásaiból osztogatja a csillagokat.A Washington Post még 2017-ben írt először arról, hogy Dél-Koreában a kormány által irányított Koreai Turisztikai Ügynökség négy évig évente 400 millió wont (jelenleg több mint 115 millió forintot, de az előállítási költségek azóta vélhetően emelkedtek) költött, hogy legyen saját Michelin-kalauza. A 2016-os szerződésben összesen 3,2 milliárd won (most közel 1 milliárd forint) összegű kifizetés szerepelt.

Máshol is előfordult tehát, hogy a kormányok az adófizetők nevében nagy pénzeket fizetnek a Michelinnek az országaik éttermeinek reklámozására, az azonban

nem igazán mérhető, hogy a kalauzok bármilyen hatással lennének a gasztroturizmusra.A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója még tavasszal egy podcastben beszélt arról, hogy további, különösen vidéki Michelin-csillagokban bízik, és

a luxus-felső kategóriás éttermek támogatása koncepció.A Telex nemrég háromrészes sorozatot készített a vendéglátóhelyekről, amely azt mutatta meg, hogy az MTÜ a járvány utáni támogatásokkal is az amúgy biztos lábakon álló, felső kategóriás helyeket segíti.

A magyar Michelin Guide-ban hatvankét étterem szerepel, köztük két új kétcsillagos, és két új egycsillagos. Emellett négy étterem kapott úgynevezett „zöld csillagot", amelyet a „fenntartható gasztronómia melletti elköteleződésért” osztanak ki.

Egy Michelin-csillagot hét magyar étterem kapott idén: Esztergomból a 42, Budapestről a Babel, a Borkonyha, a Costes, az Essencia, a Rumour és a Salt. Zöld csillag minősítést kapott a Salt, az Onyx, a Graefl Major Kétútközön és az Almalomb Étterem Hosszúhetényben.

A csillagos éttermeken kívül az alábbi éttermek kaptak Bib Gourmand minősítést: az Anyukám mondta Encsen, a Kistücsök Étterem Balatonszemeses, a Mór24 Balatonfüreden, a Bistro Sparhelt szintén Balatonfüreden, a Macok Bisztró Egerben és a Casa Christa Balatonszőlősön.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.