"Még el sem fogadta az EU a magyar Helyreállítási Tervet, már szemérmetlenül lopnak belőle" címen publikált blogposztot vasárnap Jávor Benedek, a főváros brüsszeli képviseletének vezetője, egykori EP-képviselő*. Jávor a Helyreállítási Tervet (HET) lapozgatva bukkant rá, hogy az alapján Mészáros Lőrinc 146,8 milliárd forintból újíthatná fel a Békéscsaba-Lökösháza vasútvonalat, egy síkvidéken áthaladó pályaszakaszt, melyen még jelentősebb műtárgyak sincsenek.
Vagyis kilométerenként 4,85 milliárd forintból, miközben az EU-ban teljesen új nyomvonalon, a 250 km/h-ás minimumsebesség megkövetelte speciális pályával építendő gyorsvasúti hálózat kilométerenkénti költsége 4,9 milliárd forint kilométerenként.
Jávor ide idézi, hogy a szintén a HET-ben szereplő Almásfüzitő-Komárom szakasz korszerűsítése papíron kilométerenként 1,83 milliárd forintba, 2,5-szer kevesebbe kerül.
Jávor szerint azért lehetséges, hogy Magyarországon egy alföldi, normál vasúti pálya felújítása annyiba kerül, mint Európában egy teljesen új szuperexpressz vonalának kiépítése, mert a pályázatot már tavaly elnyerte Mészáros Lőrinc és a Strabag konzorciuma, ráadásul Jávor szerint eleve túlárazottan. De annyira, hogy a mostani költségek harmadával meghaladják az eddigi legdrágább, amúgy szintén Mészáros által épített vasútvonal, a debreceni BMW-gyárhoz vezető 15 kilométeres vasúti pálya kilométerenként 3,6 milliárd forintos költségét.
*Helyesbítés: cikkünkben eredetileg, tévesen, EP-képviselőnek neveztük Jávor Benedeket, aki 2019 óta már nem az. Elnézést.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.