Először fordul elő, hogy egy nagy utasszállító gép 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyaggal (SAF) kel át az Atlanti-óceánon. A történelmi utat egy Boeing 787-es teszi meg kedden a londoni Heathrow-ról New Yorkba, a JFK reptérre.
Ez egy tesztrepülés lesz, a Virgin Atlantic légitársaság gépe teljesíti majd. Dél felé indul és helyi idő szerint délután háromra ér New Yorkba. A jelenlegi szabályozás szerint legfeljebb 50 százalékban tartalmazhat ökoüzemanyagot a repülők tankjának tartalma. Most azt tesztelnék, hogy biztonságosan növelhető-e ez az arány.
Ezek az SAF üzemanyagok főként használt étolajból és növényi eredetű termékekből állnak. Használatuk nem igényel speciális hajtóműveket vagy a repülőgépek módosítását. Holly Boyd-Boland, a Virgin Atlantic vállalatfejlesztési alelnöke a Sky Newsnak nyilatkozva elmondta: „Ez nem jár zéró kibocsátással, de mindenképpen azt mutatja, hogy hatalmas lehetőségek állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy jelentősen csökkentsük a repülés szén-dioxid-kibocsátását".
A SAF jelenleg csak kis mennyiségben készül, és három-ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag. A Virgin járatán használt üzemanyag-keverék nyolcvannyolc százaléka használt étolajból készült HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak), amelyet a brit kormány hamarosan korlátozni fog a repülőgép-üzemanyagként való felhasználásban, mivel úgy véli, hogy inkább személygépkocsik és teherautók üzemanyagává kellene alakítani.
(SkyNews)