Mától napi 5 órában járnak ritkábban hétfőnként és péntekenként egyes fővárosi buszok, villamosok és trolik

belföld
január 19., 15:49

„Mindkét csúcsidőszakra vonatkoznak a változások, a reggeli csúcs körülbelül a 7 és 9 óra közötti, míg a délutáni a 15 és 18 óra közötti időintervallumot érinti” – válaszolta kérdésünkre a BKK azok után, hogy csütörtökön több lépésben bejelentették: péntekenként és hétfőnként ritkítják egyes járataik közlekedését csúcsidőben.

A január 19-én, azaz ma már hatályba is lépett változások péntekenként több mint negyven busz-, hat troli- és négy villamosjáratot, hétfőnként tizenhat busz- és négy trolijáratot, valamint egy villamosvonalat érintenek. Ezeken a vonalakon és járatokon tehát a hét első és utolsó munkanapján napi 5 órában, azaz a napi műszakidő több mint negyedében a korábbinál rosszabb körülmények között kell tömegközlekednünk.

A járatritkítás a BKK szerint azt jelenti, hogy ezekben a csúcsidőkben hétfőn fél-egy perccel, péntekenként egy-másfél perccel „ritkábban követik egymást” az adott vonalon a járatok. Ez azért figyelemreméltó, mert van a listában olyan busz (a 111-es), amely munkanapokon eddig tanítási időben 10, tanítási szünetben 15 percenként közlekedett, és csúcsidőn kívül lényegében nem is jár, illetve olyan (a 224-es), amely 12-15 percenként közlekedik a csúcsidőkben.

A változtatásokat a BKK lapunk kérdésére hosszabb válasszal és egy grafikonnal is indokolta. Arra a kérdésünkre, hogy mi volt az az „adatalapú mérés”, ami alapján a járatritkításokról döntöttek, és az milyen eredményre jutott, az alábbi választ kaptuk: „több száz jármű rendelkezik infraérzékelős utasszámláló berendezéssel (...) ez lehetővé teszi, hogy az autó- és trolibuszok szinte valamennyi vonalán – emellett jónéhány villamosvonalon is – minden évben legalább egy héten át tartó, műszeres utasszámlálást végezzünk (leginkább a legnagyobb forgalmú tanítási időszakban tavasszal és ősszel)”.

Azt írták, hogy az elmúlt hónapok mérései alapján jutottak arra az eredményre, hogy hétfőnként és péntekenként kisebb a forgalom csúcsidőben, mint más napokon (G. kollégánk különvéleménye egy szintén járatritkított vonalról: „életemben nem utaztam még úgy a 99-essel csúcsidőben, hogy ne lett volna tömve”). Az indoklás részét képező grafikon pedig így néz ki:

Arra a kérdésemre, hogy mennyit spórol a BKK a változtatással (eszközök futásidejében, buszoknál akár darabban, vagy a sofőrök/villamosvezetők bérezésében, munkaidejében), nem kaptam választ. A cég szerint ugyanis „nem spórolásról van szó (...) az utasforgalomhoz igazított menetrend lehetővé teszi, hogy a felszabaduló erőforrásoknak köszönhetően a BKK járatsűrítéseket, valamint hálózati fejlesztéseket hajtson végre idén”. Ezt a közleményben is említették, konkrétumot azonban ott csak írtak: „Ezek egyik első lépése, hogy például február 5-étől bővülnek Rákosmente és környezetének közlekedési kapcsolatai: változik a 298-as busz menetrendje, valamint új 275-ös autóbuszjárat jelenik meg Rákoscsaba–Újtelep térségében”.