Antiszemita táblával jelezte Svájcban egy síkölcsönző, hogy nem fogad többé zsidó ügyfeleket

külföld
február 13., 18:09

„Többé nem adunk ki sportfelszerelést zsidó testvéreinknek” feliratú táblával jelezte Svájcban egy síkölcsönző, hogy nem kölcsönöz többé síléceket és szánkókat zsidó ügyfeleknek - írja a BBC. A davosi Pischa nevű üzlet mostanra leszedte a plakátokat, de a svájci rendőrség közben már vizsgálatot indított az ügyben.

photo_camera Fotó: JOHANNES EISELE

A héberre is lefordított táblák miatt a Svájci Zsidó Hitközségek Szövetsége azóta jogi lépéseket is tett, és a táblákat egyértelműen diszkriminatívnak ítélte.

Az üzlet nyilatkozatában azt írta, hogy a felszereléseket gyakran nem adták vissza, és a személyzet nem akarta tovább „azon fáradozni”, hogy minden este hegyoldalakat kutassanak át az elhagyott szánkók után. Alig 24 órával a plakátok kihelyezése után azonban a tiltakozások hatására levették azokat.

Philipp Wilhelm, Davos polgármestere a svájci médiának arról beszélt, hogy

„az antiszemitizmus, a rasszizmus és a diszkrimináció minden formáját el kell ítélni. Ez nem tartozik Davosba”.

Az üzlet vezetője bocsánatot kért, és azt mondta, hogy a plakát „rosszul volt megfogalmazva, a zsidó vásárlókat pedig azonnali hatállyal szívesen látják”.

A svájci rasszizmusellenes csoportok azonban rámutattak, hogy egy egész vallási vagy etnikai csoportot célba venni néhány ember állítólagos rossz viselkedése miatt súlyosabb, mint az ügyetlen megfogalmazás, valójában ez a rasszizmus és a diszkrimináció klasszikus jele. Szerintük a lopások és károk megelőzésére jobb megoldás lenne, ha azt tennék, amit sok síkölcsönző már most is tesz: személyi igazolványt és hitelkártyát vennének el az ügyfelektől.

Az évente megrendezésre kerülő Világgazdasági Fórumnak is otthont adó Davos az elmúlt időben kifejezetten népszerűvé vált az izraeli ortodox zsidó közösség körében, és a helyi idegenforgalmi hivatal vezetője szerint már többször előfordult, hogy a vendégek tiszteletlenül viselkedtek vendéglátóikkal szemben. Ennek megoldására a közelmúltban még egy munkacsoportot is létrehoztak, hogy kezelni tudják a turisták és a vendéglátók közötti feszültségeket.