A Nemzetgazdasági Minisztérium alig burkolt fenyegetőzéssel válaszolt a Sparnak, de a cég vezetőjének legfontosabb állítására nem is reagáltak

gazdaság
március 18., 12:32

Hosszú, indulatos hangú közleményben reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium annak a Sparnak, amely az Európai Bizottságnál jelentette fel a magyar kormányt a megemelt kiskereskedelmi különadók miatt.

A közlemény különlegessége, hogy a tárca abban egyszerre vádolja azzal a Spart, hogy

extraprofit keletkezett a cégnél,és azzal, hogy

veszteséges volt, mert rosszul gazdálkodik, és alulmaradt az árversenyben.A közleménye vége pedig egyértelműen fenyegetésként értelmezhető:

„Az NGM végezetül arra figyelmeztet, hogy a magyar piacon csak olyan vállalkozások maradhatnak, amelyek jogkövető magatartásuk mellett figyelembe veszik a hazai fogyasztók érdekeit, azaz jó minőségű és jó áron elérhető termékeket kínálnak a magyar családok számára.”A szabad és közös piaccal rendelkező Európai Unióban ez mindenképp meglepő.

A minisztériumot feltehetőleg az dühíthette fel, hogy a Spar Ausztria vezérigazgatója múlt pénteken egy osztrák szaklapnak adott interjúban arról beszélt, hogy miután bejelentést tettek az Európai Bizottságnál a magyarországi élelmiszerláncokra kivetett különadó miatt,

kénytelen voltak átszervezni a magyarországi Spar működését és cégstruktúráját, hogy meg tudják védeni a céget „Orbán Viktor karmaitól”.

Hogy ez mit jelent?

Reisch állítása szerint a magyar miniszterelnök azt kérte a Spartól, hogy engedjék meg, hogy egy rokona befektessen a magyarországi leányvállalatba.„A magyar kormány lényegében ezen a részesedésen keresztül akarja átvenni a cégünk tulajdonjogát” - fogalmazott a vezérigazgató.

A Spar ezért egy svájci cégébe szervezte át a magyarországi lánc telek-, épület- és logisztikai jogait. Vagy ahogy a vezérigazgató egyszerűen megfogalmazta, az eszközeiket és az ingatlanjaikat azért adták át a svájci leánycégüknek, hogy Orbán ott ne férhessen hozzájuk.

Íme a minisztériumi közlemény teljes szövege:

A Nemzetgazdasági Minisztérium visszautasítja a SPAR valótlan állításait

A valótlan és rosszindulatú állításokkal szemben a kormány a családok és a rezsicsökkentés megvédése érdekében azokban a szektorokban - így többek közt a kiskereskedelemben, az energiaszektorban és bankszektorban - vezette be az extraprofitadókat, ahol azok keletkeztek - szögezte le hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Ezekben az ágazatokban az energiaválság és azt kísérő, megugró infláció okán olyan extra jövedelmek képződtek, amiért az érintett vállalatok nem dolgoztak meg. A kormány ezeket az extraprofitokat elvonta, az így keletkező bevételek biztosítják a Rezsivédelmi Alap finanszírozását. A magyar kormány elvi álláspontja ugyanis az, hogy a háború, a káros szankciók és az energiaválság árát nem a magyar családoknak kell megfizetniük.

A Nemzetgazdasági Minisztérium hangsúlyozza, hogy a kiskereskedelmi különadót az Európai Unió Bírósága jogszerűnek nyilvánította. Ezzel szemben minden más állítás alaptalan.

A magas élelmiszerinfláció visszaszorítása érdekében a kormány bevezette az alapvető élelmiszerekre vonatkozó árstopot, majd a kötelező akciózásról és az online árfigyelő rendszer elindításáról döntött. A célzott kormányzati intézkedések eredményesnek és hatékonynak bizonyultak, az előző évhez képest 2024 februárjára az infláció 3,7 százalékra, ezen belül az élelmiszerinfláció pedig 2,2 százalékra csökkent. A SPAR - kommunikációja alapján - ezekkel a kormányzati intézkedésekkel nem ért egyet. Ez a magatartás szemben áll a magyar fogyasztók érdekeivel.

A Nemzetgazdasági Minisztérium kiemeli, hogy a kormányt érintő támadások hátterében nem a SPAR által megfogalmazott intézkedések állnak, annak valós oka az érintett kiskereskedelmi vállalat veszteséges gazdasági helyzete. A SPAR Magyarország Kft. muködése ugyanis nem hatékony, mivel piaci versenytársaihoz képest magasabb költségszerkezettel rendelkezik, emellett a piaci és az árversenyben is alulmarad. Ahelyett, hogy hatékonyságát és versenyképességét megerősítő lépéseket tenne, továbbá beszállna a piaci árversenybe, kétségbeesésében alaptalan álhíreket terjeszt.

Az NGM végezetül arra figyelmeztet, hogy a magyar piacon csak olyan vállalkozások maradhatnak, amelyek jogkövető magatartásuk mellett figyelembe veszik a hazai fogyasztók érdekeit, azaz jó minőségű és jó áron elérhető termékeket kínálnak a magyar családok számára.