Magyar lányok nyertek az Oxford Union vitaversenyen

oktatás
március 18., 14:26

Wirtz Annamária és Zsoldos Flóra, a British International School Budapest diákjai nyerték meg a világ legnagyobb és leghíresebb középiskolai szintű vitaversenyét, az Oxford Union vitaversenyt ESL (angol, mint idegen nyelv) kategóriában.

Wirtz Annamária és Zsoldos Flóra
photo_camera Wirtz Annamária és Zsoldos Flóra

Az Oxfordban megtartott versenyen az a 121 csapat vehetett részt, akik az Egyesült Királyságban és 11 másik országban (köztük Magyarországon) legjobban teljesítettek a regionális selejtezőkön. Magyarországról két másik csapat is részt vett az idei megmérettetésen: Jánoskuti Hanna és Weiszbart Bálint, valamint Tóth-Göde Gergő és Benedek Szabolcs Bulcsú a Milestone Intézet színeiben.

A brit parlamenti vita hagyományaira épülő versenyen a 2 fős csapatoknak rövid felkészülés után egy-egy adott tételmondat mellett vagy ellen kell érvelniük. A szervezők előzetesen nem adnak meg témákat, a kérdések aktuális külpolitikai, gazdasági témákkal lehetnek kapcsolatosak, de előkerülnek társadalmi igazságtalansággal vagy épp kultúrával foglalkozó kérdések is. A felkészüléshez így széles látókörre van szükség.

A feltételek kötöttek: a parlamentáris előírások nemcsak a beszédek hosszát, a vitázók számát, hanem például azt is meghatározzák, hogy ki és mikor tehet fel kérdéseket a megadott állítás mellett vagy ellen érvelő feleknek. A zsűri pedig az érvek súlyát, az érvelési technikát és a szuggesztív elemeket értékelve hozza meg a döntését. A vita kiváló eszköz arra, hogy magyar diákok fejlesszék angol nyelvtudásukat, kritikai gondolkodásukat és beszédkészségüket. A megvitatott témák sokrétűek, a pszichológiától a politikáig, a nemzetközi kapcsolatoktól a közgazdaságtanig terjednek.

A vitázás sok európai és ázsiai országban népszerű iskolai tevékenység, itthon viszont még nem annyira: a Nemzeti Alaptanterv a 8. és 12. évfolyamban oktatott „állampolgári ismeretek” óra ugyan próbálja megteremteni a véleménynyilvánítás és a vitakultúra fejlesztését, ami a tantárgyi dokumentum szerint „az autonóm magatartás kialakulását és a másik ember iránti tiszteletet, a más vélemények mérlegelését egyaránt segíti”, de a rendelkezésre álló heti 1 órás kereten belül az adott tantárgyon belül még számtalan, a fiatalok ismereteit bővítő elem van, így a középiskolákból érdemi retorikai, érveléstani ismeretek nélkül kerülnek ki a diákok – áll a szülők, Wirtz Ágnes és Zsoldos Miklós közleményében.