A fővárosi hajósok megkongatták a vészharangot, mert az ellehetetlenüléstől tartanak

Budapest
április 09., 14:40
  • A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége elutasítja a jelenlegi formájában a Duna-parti Építési Szabályzat módosítását, és arra kéri a Fővárosi Önkormányzatot, hogy folytasson valódi, érdemi egyeztetést az érintettekkel – közölték a szakmai szervezetek sajtótájékoztatóján.
  • Azt írták, a kikötők számának tervezett drasztikus csökkentése jelentős károkat okozna nemcsak a fővárosi turizmusban, hanem nemzetgazdasági szinten is, a magyar személyhajózásban érintett kb. 10 ezer ember megélhetése pedig veszélybe kerülne.
  • A hajósokat tömörítő szakmai szervezetek szerint ha a fővárosi hajókikötők átrendezése a tervezet szerint valósul meg, a jelentős forgalomnövekedés miatt sérül a közlekedésbiztonság a Duna budapesti szakaszán, és radikálisan megnő a zaj- és levegőszennyezés.

A 32 kilométer hosszú fővárosi Duna‐szakaszon a hajóforgalom most 68 rendezvény‐ és szállodahajó kikötőn keresztül bonyolódik, szemben a DÉSZ‐ben szereplő, több mint 900 kikötővel, amik a valóságban nem léteznek – írták.

Azt írták, most a főváros területén található úszóművek üzemeltetésében több mint 30 társaság vesz részt, a turistaszezonhoz kapcsolódó sétahajózás, városnéző hajózás, illetve az egész évben működő program‐ és rendezvényhajózás jelentős forgalmat bonyolít a Duna fővárosi szakaszán. Budapesten a 24 társaság összesen több mint 80 hajóval vesz részt ebben. Tavaly a fővárosba érkezett több mint 5 millió turista több mint 80 százaléka, tehát 4 millió utas részt vett valamilyen típusú hajós városnéző programon. Ebben nem szerepelnek a családi, céges és protokoll rendezvényeken résztvevők, illetve a konferencia‐turisták. Szállodahajóval évente kb. félmillió turista érkezik, Bécs után Budapesten regisztrálják a legtöbb kikötést a Dunán.

A Fővárosi Önkormányzat februárban hozta nyilvánosságra az érintettekkel a Duna‐parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosításáról szóló javaslatot, és csak két hetet hagytak az érintetteknek a több mint 1000 oldalas anyag észrevételezésére.

A tervezet szerint a Főpolgármesteri Hivatal a belvárosból teljesen kitiltaná a hajókat, az újlipótvárosi partszakaszon pedig a tartós várakozásra is alkalmasak 24 kikötő helyett csak 9 olyan maradna, amit csak ki- és beszállításra lehetne használni. Az eddig az ezen a partszakaszon állomásozó kb. 45 személyszállító hajó kizárólag utasok felvételére és leszállítására állhatna meg a megmaradt kikötőkben, ezután el kellene hagyniuk azt.

Az utas nélküli hajóknak külvárosi, a többek között III., IV., XI., XXII. kerületi, de konkrétan meg nem nevezett kikötőkben kellene várakozniuk, de – amint arra a DÉSZ‐t előkészítő tanulmány is hivatkozik – ezek a helyszínek egyáltalán nem, vagy csak részben rendelkeznek a hajók fogadásához megfelelő infrastruktúrával. Nincs megfelelő áram- és ivóvízellátás, sem pedig az utasok buszos utaztatásához szükséges parkolók, közutak. A módosítás a szállodahajókat is érintené.

Szállodahajó az alacsony vízállású Dunán a Parlament előtt 2022. augusztus 17-én.
photo_camera Szállodahajó az alacsony vízállású Dunán a Parlament előtt 2022. augusztus 17-én. Illusztráció: Kurucz Árpád/Anadolu Agency via AFP

A bevárosból kitiltott járműveknek szintén a még nem létező külvárosi, illetve a jelenleg személyhajóknak otthont adó XIII. kerületi kikötőkben biztosítanának helyet. Itt kizárólag a saját aggregátoraikkal tudnák biztosítani az áramellátásukat, ami jelentős zaj‐ és légszennyezést jelentene a XIII. kerületieknek. A kikötők megszüntetését a Főpolgármesteri Hivatal úgy akarja végrehajtani, hogy nincs a Duna budapesti szakaszán olyan kikötő, ami ki tudná váltani a jelenleg használtakat – írják.

„Budapestnek nem kevesebb, hanem több kikötőre lenne szüksége. Ha a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a DÉSZ módosítását, ez az összes budapesti hajós vállalkozást el fogja lehetetleníteni, csakúgy, mint a Budapestre érkező szállodahajók kikötését is” – közölte Tóth Mihály, a MAHOSZ szóvivője.

Azt mondta, a terv megvalósulása esetén a kisebb személyszállító hajós cégek kénytelenek lesznek más, jóval távolabb eső kikötőket keresni, ahol meg tudnak állni. Ez jóval jelentősebb zaj‐ és légszennyezéssel járna, hiszen az anyakikötőjükből „üresjáratban” kellene behajózniuk a belvárosba, és a jóval kevesebb kikötő miatt egymásra várakozva kellene felvenniük az utasokat.

A csoportos turizmus kb. 80 százalékát lefedő hazai személyszállító hajózásnak mindez hatalmas költségnövekedést jelentene, a kisebb cégek pedig nem bírnák el ezt a plusz terhet, a szállodahajók menetrendjét ráadásul több évre előre tervezik, egy ilyen radikális változás pedig azt jelenti, hogy a bizonytalan kikötő‐kapacitás, a prognosztizálható dunai forgalmi dugók és az ebből adódó korlátozások miatt az utasszervező, üzemeltető vállalkozások a megbízhatóbb és kiszámíthatóbb célkikötők felé orientálják a menetrendjüket, például Bécsbe vagy Pozsonyba – mondta.

„Az intézkedés újabb BKV-járatok megszüntetéseként is értelmezhető, hiszen a BKV az érintett fővárosi Duna szakaszon 10 személyhajót üzemeltet, a cég 11 kikötői helye 5-re csökkenne a módosítással, amellyel a BKV teljes hajózási ágazat ellehetetlenülne” – mondta Tóth Mihály.

Kanel Judit, a Magyar Beutaztatók Szövetségének alelnöke arról beszélt, hogy az utazásszervezőknek legalább egy évvel előre kell tervezniük, emellett elengedhetetlen, hogy a kikötők busszal könnyen és biztonságosan reális időn belül elérhetőek legyenek. Minden szakmai egyeztetést nélkülöző, bizonytalan helyzetet teremtő változtatás komoly veszélybe sodorja a csoportos utaztatások egyik legjelentősebb pillérjének számító dunai hajózási programokat. „Egy átgondolatlan módosítással Budapest elveszítheti vonzerejét a turisták körében Béccsel és Pozsonnyal szemben” – mondta Kanel Judit.

A DÉSZ‐tervezet hajósközlekedésre gyakorolt hatásáról Horváth Imre hajóskapitány azt mondta, hogy a hajók külső partszakaszra szorulása miatt jelentősen megnőne a forgalom a Dunán, és ez nemcsak nagyobb környezetterhelést jelent, de igen komoly közlekedésbiztonsági aggályokat is felvet.

A szakmai szervezetek ezért arra kérik a Fővárosi Közgyűlést, ne szavazzák meg április 24‐i ülésükön a tervezetet, kezdjenek érdemi párbeszédet a szakmai szervezetekkel, az álláspontok megvitatása érdekében pedig meghívják a Főpolgármesteri Hivatal illetékeseit és a Fővárosi Közgyűlés tagjait egyeztetésre. A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége bejelentette azt is: április 20‐ára minden eddiginél nagyobb szabású, demonstrációval egybekötött kirajzásra készülnek a hajósok a Dunán.

Az egyik dunai állóhajón tartott sajtótájékoztatón a hajó vészharangját is megkongatták – írja a Telex.

A Karácsony Gergellyel készített interjúnkban a szállodahajókról is szó esett:

Csodálom, hogy a hajók belvárosból kitiltását most nem említette, mert felkapta ezt a témát. Erről szintén beszéltünk négy éve, és akkor azt mondta, hogy „a belvárosban nem szeretnék szállodahajókat kikötni látni, mert egyrészt balesetveszélyes, másrészt pedig elvágja a budapestieket a Dunától”. Ez megint egy olyan téma, amiben ön azt ígérte, hogy valami történni fog, és az égvilágon semmi nem történt.

A Budapesten kikötő szállodahajóknak 2026-ig van szerződésük. Tehát ez egy megörökölt, régi rendszer. Ahhoz, hogy ezeket a szerződéseket ne kelljen megújítanunk, ahhoz egy új Duna-parti építési szabályzatot kell alkotnunk, amelynek a társadalmi vitáját már lezárta a Fővárosi Közgyűlés, és áprilisban fogadja el az új rendeletet. Már ha elfogadja, mert a különböző lobbik rohangásznak a különböző frakciókban, de azért remélem, hogy ezeket sikerül majd levernünk. Ebben mi teljesen időben vagyunk, és egyébként egy történelmi jelentőségű lépés, ha az áprilisi közgyűlés megszavazza az új rendeletet.

photo_camera Fotó: Németh Dániel/444

És hova menjenek ezek a szállodahajók? Volt egy terv a Bálnával kapcsolatban, amennyire én látom, ez nem fog megvalósulni.

Van egy kormányzati terv, ami azért vicces, mert most a Fidesz frakció nem mert gombot nyomni ebben a vitában, miközben nekünk a turisztikai ügynökség ezer csatornán üzeni, hogy de, legyünk kemények, és ezt csináljuk. De egyébként engem nem a turisztikai ügynökség érdekel, hanem a budapestiek.

Szeretnénk a történelmi belváros legközepéből kihúzni a környezetet is szennyező turistahajókat, és északra és délre két irányban lehetőséget adni a kikötésre. Próbálunk valamifajta érdekazonosságot kialakítani a turizmus és a helyben lakó polgárok érdekei között, és lehetnek az új rendszerben olyan elemek, amelyek ezt lehetővé teszik. Például olyan hosszabb távú kikötési engedélyeket kiadni, amik arra sarkallják a hajós vállalkozásokat, hogy beruházzanak, hogy kicsit kulturáltabb körülményeket tudjanak kialakítani, kiépítsék az áramkapcsolatot, satöbbi.