Nagy kihívást jelenthet az Euroleasing Zrt.-nek annak a tulajdonában lévő luxusjachtnak a megszerzése, melyen tavaly nyáron Mészáros Lőrinc és felesége, Várkonyi Andrea pihent. A Rose d'Or névre keresztelt, átszámítva 27 milliárd forintba kerülő luxusjacht fedélzetén még tavaly fotózta le kollégánk a házaspárt nyaralás közben.
A fotók megjelenése után derült ki, hogy a hajó papíron biztosan nem a leggazdagabb magyar tulajdonában áll, noha nem is áll nagyon távol tőle. Máltai iratokból derült ki, hogy a hajó az Euroleasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. lízingtársaság nevén van, ennek pedig egyedüli tulajdonosa a Mészáros Lőrinchez kötődő MBH Bank. A Superjachtfan jachtfigyelő portálon korábban megjelent információk szerint egyébként a 62 méteres, 12 kabinos, 14 fős legénységet foglalkoztató, 27 milliárd forintba kerülő Rose d'Or éves fenntartási költsége a 2,4 milliárd forintot is elérheti.
A hajó még tavaly nyáron került az Euroleasing birtokába, pedig már akkor sem voltak túl fényesek a cég számai, hiszen az akkor ismert beszámolója szerint jókora veszteséggel zárta 2022-t. A helyzet a friss számok alapján csak tovább romlott. Bár jelentősebb mértékben növelte a bevételeit a társaság, ez csak arra volt elég, hogy a szintén megugró kiadásokat fedezzék.
A bevételek a korábbi 17 milliárd forintról 32 milliárdra ugrottak, a végeredmény a 2022-es 1,8 milliárdos veszteség után tavaly 1,9 milliárd forintot is meghaladó mínusz lett. Ez a tetemes veszteség már csak azért is meglepő, mert tavaly úgy általában a pénzügyi szektornak igencsak jó éve volt, és bőséges nyereségeket termeltek a vállalkozások.
Hogy ebben mekkora szerepe van a luxusjacht megszerzésének, az nem derül ki a dokumentumokból. Mindenesetre a dokumentumok szerint az orosz-ukrán háború, valamint két kormányzati döntés is kihívások elé állította a társaságot. A háború miatt szükség volt az esetlegesen felmerülő fizetési nehézségekből adódó kockázatok gyors beazonosítására és az esetleges veszteségek minimalizálására.
A kormány által korábban bevezetett extraprofitadó, valamint a vállalati piaci hitelekre is kiterjesztett kamatstop okozott érzékelhető anyagi terhet a cég számára. Extraprofitadóként 2022-ben 786 milliót, 2023-ban pedig 336 milliót kellett befizetnie az Euroleasingnek az államkasszába. A 2022 októberében bevezetett és eredeti tervek szerint 2023 júniusáig tartó kamatstop összességében 600 millió forintos veszteséget okozott a cégnek, a 2023 júniusi meghosszabbítás 333 millió forintos mínuszt okozott. Az idei évre számításaik szerint 18 millió forintos mínusz keletkezhet a kamatstop miatt.
Vagyis összességében a kormányzat két intézkedésén két év alatt kicsivel több mint 2 milliárd forintot bukott az Euroleasing.
Frissítés:
Az Euroleasing szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében jelezte, hogy az Euroleasing Zrt. csupán az Euroleasing Csoport egyik tagja, így az Euroleasing Zrt. pénzügyi jelentésében nem szerepelnek a többi lízingcég 2022. január 1-jét megelőzően létrejött szerződései, ezért az Euroleasing Zrt. idézett pénzügyi jelentéséből nem lehet teljes képet kapni az Euroleasing Csoport eredményességéről.
A cég közlése szerint az Euroleasing Csoport tagjai által kezelt szerződések száma 2023 végén meghaladta a 80 ezret, míg ügyfeleinek száma az 50 ezret, adózott eredménye 2023 végén elérte a 6 milliárd forintot és a kezelt portfólió túllépte az 560 milliárd forintot, ezzel a csoport stabil eredménnyel zárta a 2023-as évet. Az Euroleasing, a lízingpiac más szereplőihez hasonlóan, banki refinanszírozásból fizeti az általa megvásárolt eszközöket és nem az árbevételéből.