A kormány egy olyan beruházást akart megtámogatni 16 milliárd forinttal, ami egyébként is megvalósult volna

gazdaság
június 12., 08:01

A GKN Automotive (korábban Rubin NewCo) észak-magyarországi új autóalkatrészgyártó-üzemének támogatására irányuló magyar terv nem felel meg az uniós állami támogatási szabályoknak - közölte az Európai Bizottság kedden.

Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam támogatást ad a brit tulajdonú cég 52 milliárd forintos beruházásához, amint megtörtént az Európai Bizottság jóváhagyása. A támogatás mértékét akkor nem hozták nyilvánosságra.

Az Európai Bizottság már 2022 októbere óta vizsgálta, hogy új autóipari alkatrészgyár megépítéséhez nyújtandó 15,9 milliárd forintos kormányzati támogatás összhangban van-e az uniós állami támogatási szabályokkal.

Csonka Béla gyárigazgató, Hannes Hellweger, a GKN Automotive alelnöke, Nick Zerbst operációs alelnök, Markus Bannert, a GKN Automotive vezérigazgatója, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Csöbör Katalin, a térség fideszes országgyûlési képviselője, Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója és Szarka Tamás polgármester (b-j) a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsõzsolcán 2023. szeptember 8-án
photo_camera Csonka Béla gyárigazgató, Hannes Hellweger, a GKN Automotive alelnöke, Nick Zerbst operációs alelnök, Markus Bannert, a GKN Automotive vezérigazgatója, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Csöbör Katalin, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója és Szarka Tamás polgármester (b-j) a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsõzsolcán 2023. szeptember 8-án Fotó: Vajda János/MTI/MTVA

Az előzetes értékelés alapján a Bizottság megállapította, hogy a beruházási projekt elősegíti a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást az EU egy kevésbé fejlett régiójában, ugyanakkor kétségei voltak azt illetően, hogy a tervezett támogatás összhangban áll-e a regionális állami támogatásokról szóló bizottsági iránymutatással. Ezért megvizsgálták, hogy az új gyár magyarországi létesítésére vonatkozó döntést közvetlenül a magyar állami támogatás váltotta-e ki, vagy a beruházást ebben a térségben állami támogatás nélkül is megvalósították volna.

Egyébként is megépítették volna a gyárat

Végül a bizonyítékok azt mutatták, hogy a GKN Automotive nem vette figyelembe az állami támogatást, amikor úgy döntött, hogy beruházását Magyarországon valósítja meg, továbbá nem állt rendelkezésre elegendő bizonyíték arra, hogy a beruházás más helyszínen valósulna meg.Mivel az állami támogatásnak nem volt valódi „ösztönző hatása”, és nem ösztönözte ténylegesen a GKN Automotive Hungary Kft.-t arra, hogy Észak-Magyarország régiójában ruházzon be, a támogatás összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal. Ezért Magyarország nem nyújthatja a támogatást.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsőzsolcán 2023. szeptember 8-án.
photo_camera Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsőzsolcán 2023. szeptember 8-án. Fotó: Vajda János/MTI/MTVA

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős uniós biztos a döntéssel kapcsolatban azt mondta: „A regionális támogatásnak arra kell ösztönöznie a vállalkozásokat, hogy egy hátrányos helyzetű térségben további tevékenységet végezzenek. Részletes vizsgálatunk feltárta, hogy a Magyarország által a GKN Automotive Hungary Kft. számára nyújtani tervezett támogatás nincs összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal, mivel egy olyan tevékenység költségeit támogatná, amelyet a vállalat mindenképpen Magyarországon végzett volna .” Az uniós iránymutatások szerint az állami támogatásnak valódi ösztönző hatással kell rendelkeznie, azaz ténylegesen arra kell ösztönöznie a kedvezményezettet, hogy egy adott régióban ruházzon be. (MTI)