Elképesztő ütemben nő a különféle internetes csalások száma és értéke Magyarországon, írja kedden kiadott közleményében a Bank360. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az idei első negyedévben a sikeres bankkártyás visszaélések száma megközelítette az 57 ezret, ezzel több mint 2,7 milliárd forintnyi kárt okoztak a csalók. Ez 65 százalékos növekedés 2023 első negyedévéhez képest. Ugyanakkor a bankok egyre jobban szűrik a csalók akcióit, több mint 235 ezer sikertelen visszaélési kísérlet volt, ez a 2,2-szeres az egy évvel korábbinak.
A csalások nagy része továbbra is adathalászat, a telefonos csalók banki ügyfélszolgálatnak adják ki magukat. A Bank360 adatai szerint az, akit lépre csalnak, egyre nagyobb kárt könyvelhet el: a bankok által leírt mintegy 1,8 milliárd forintnyi bankkártyás kárból 1,3 milliárdot az ügyfeleknek kellett viselniük, ez csaknem két és félszerese az egy évvel korábbinak.
Az első negyedévben az ilyen pénzügyi csalások összértéke 13,37 milliárd forint, az ezekhez kapcsolódó leírt kár pedig 11,6 milliárd forint volt. Egy sikeres akcióval átlagosan 2,9 millió forintot zsákmányoltak a csalók, de az MNB az összesített adatokkal kapcsolatban megjegyezte, hogy volt egy nagy vállalati visszaélés is, amely torzítja a statisztikát.
A lakossági ügyfeleket 4277 esetben verték át valamivel több mint 5,4 milliárd forint értékben. Egy átlagos lakossági ügyfél 1,26 millió forintos kárt szenvedett el. A vállalatok sokkal rosszabbul jártak, 241 esetben váltak csalás áldozataivá, a káruk pedig meghaladta a 7,5 milliárd forintot, ez a 18-szorosa az egy évvel korábbinak, és több mint 31 millió forint káronként.