„Pontosan ez az, amitől a Trump-kampány félt” – ezzel a címmel jelent meg vasárnap, kevéssel a Joe Biden visszalépéséről szóló hírek megjelenése után Tim Albertának, az Atlantic újságírójának a cikke. Ebben a választási ciklusban Alberta rengeteg időt töltött a Trump-kampány környékén, pár héttel ezelőtt nagyon alapos portrécikkben mutatta be a republikánus jelölt csapatának két kevéssé ismert kulcsemberét.
A július 10-én megjelent cikkének fő állítása (és a címe) is az volt, hogy Trumpék hatalmas győzelemre készülnek, és már a Biden szempontjából katasztrofálisan elsülő vita előtt magabiztos előnyt mértek. A Trump-kampány egyik vezetője Chris LaCivita, aki évtizedek óta a republikánusok meghatározó stratégája, és akit a folyamatosan támadásban lévő, lejárató-mocskolódó kampányok mesterének tekintenek szakmán belül. LaCivita nagyon is képes arra, hogy a politikai ellenfél vélt erejét gyengeséggé fordítsa át a választók szemében.
A stratéga korábban arról beszélt Albertának, hogy az idei kampány rendkívül vizuális lesz, az erőt állítják szembe a gyengeséggel. Az erő az alfa Trumpot takarja, akin amúgy szintén látszódnak az öregedés jelei, és maga is rendszeresen összevissza beszél a színpadon, de mindezt olyan határozottsággal és magabiztossággal csinálja, hogy az a nézők egy része elől elfedheti botladozását. Vele szemben ott volt Biden, akinek a gyengeségét nem győzte hangsúlyozni a Trump-kampány, és akit úgy ábrázoltak, mint aki kínosan totyogva azt se tudja, hol jár éppen.
Ez a terv eddig bejött a kampánycsapat számára. Ehhez kellett az is, hogy Biden állapota látványosan romlani kezdjen 2023-tól, sok-sok botlása és tévesztése volt, amit a trumpista stáb rendkívül tudatosan használt ki. Minden tévedésből azonnal mém készült, rövid videók árasztották el a közösségi oldalakat, és rengeteg pénzt költöttek arra, hogy ezek az üzenetek el is jussanak a választókhoz.
Alberta hónapokon át követte a republikánus elnökjelölti kampányt, számos alkalommal beszélt a vezetőivel, és világossá vált számára, hogy ott minden Bidenre lett felépítve. Ebben kulcsszerepe volt a kampánycsapat másik vezetőjének, Susie Wilesnak, aki LaCivitához képest is kevéssé ismert név, pedig nagyon fontos a szerepe abban, ahogy Floridában évtizedek alatt annyira megerősítette a republikánus tábort, hogy az állam mára egyértelműen az ő felségterületük lett. A munka során nagyon hatékonyan tudott nyitni a nem fehér, hagyományosan nem a jobboldalra szavazó rétegek felé. Ez a fajta mikrotargetelős irány az országos kampány esetén is nagy erőkkel zajlik, Alberta beszámolója szerint Wiles vezetésével eredményesen tudtak megcélozni olyan választói rétegeket, melyeknél azt mérték, hogy olyan mértékben kezdtek el távolodni Bidentől, amilyen mértékben nem feltétlenül távolodtak volna egy másik demokrata jelölttől.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!Több fontos csatatérállamot megnyert, a szenátust is vitték a republikánusok.
Bővebben is érdekel? Nézd meg a választási mellékletünket, ahol megtalálod a részletes eredményeket államonként, a közvéleménykutatások legutolsó állását, és az összes kapcsolódó cikkünket!