TEFI podcast: A mítoszhoz szókincs kell, és hadseregbe állítjuk a szavainkat

podcast
augusztus 19., 15:41

A TEFI-projektünk keretein belül olyan témákkal foglalkozunk, amik valamilyen módon hatnak arra, hogy milyen az a biztonság, amiben itt, Közép-Európa szívében élünk. Egy állandó kampányban élő országban különösen fontos az, hogy mit kommunikálnak a politikusok a biztonságról, hogyan igyekeznek befolyásolni azt, hogy bármilyen szempontból biztonságban érezzük-e magunkat. Külön érdekes akkor, ha még a médiapiacot is letarolták. A biztonság a magyar politikai kommunikáció csúcsfogalma, érdemes tehát beszélni arról, hogy a szavak hogyan építik, vagy éppen rombolják.

Többek közt a biztonságunkkal kapcsolatos politikai mítoszokról, sármról, karizmáról, és a nemzetközi illiberális hálózatról beszélgettünk Sonnevend Júliával, a new yorki The New School for Social Research docensével.

A tartalomból:

00:25: Hogyan formálják a politikusok a biztonságunkat?

1:45: Folyamatosan éreztetni kell azt, hogy van egy olyan valami, mint a biztonság? Mindig kell ehhez egy ellenség?

3:40: Mindig kell egy ellenség ahhoz, hogy biztonságban érezzük magunkat?

8:00: Mi kell ahhoz, hogy kiábránduljunk minden alapjából, abból, hogy egy adott politikus megvéd minket? A törzsi identitás szerepéről.

10:24: A biztonságérzetünk a törésvonalak felett áll, de ha ez veszélybe kerül, elveszítjük a racionalitást.

11:12: Mítoszok a biztonságról az ukrajnai háború árnyékában. Ki véd meg minket? Biztonságban vagyunk? A lassú áthangolás következményei.

15:35: A Zelenszkij ikon itthon nem működik.

17:10: Egy szuverén állam lerohanása nem vált ki szolidaritási reflexeket. Nincs a magyar köztudatban olyan típusú rémület, mint ami például a baltiakban, pedig lehet, hogy nem ártana.

18:09: De miért nincs jelen ez a félelem? Egyszerre harcolunk mindenkivel és békemissziózunk.

20:08: Mi a szerepe Orbán karizmájának a közgondolkodás formájában?

23:00: Sárm otthon és külföldön

24:05: Karizma vs. hagyományos média és közösségi média. Hiába építi magát valaki a közösségi médiában úgy, ahogy akarja, a befogadást nem tudja befolyásolni.

25:54: Idősek, fiatalok, Facebook, Tiktok. Covid intézkedések a Facebookon.

29:00: A (közösségi) médiától távol maradók száma aggasztóan növekszik, de őket is el fogják érni a hírek.

29:55: Megafon és társai. A politikus már nem tudja egyedül elvinni a hátán a politikai kommunikációt, kell neki az ilyen fajta hadsereg.

31:42: Folyamatosan mérik, ki jut közelebb a szívünkhöz, influenszer vagy politikus.

33:15: A politikai influencereknek saját karizmája van, vagy a politikusok copycatjei?

35:18: Van buborék? Meg lehet szólni a buborékon kívülieket úgy, hogy az ne legyen cringe? Cél ez egyáltalán?

37:35: Negatív hír is hír?

38:40: Mi kell a jó mítoszépítéshez? Pénz, fegyver, paripa? Biden vs. Harris.

40:05: Üzenetből mítosz? Remény, trauma, érzelmek. Ezért jó mítosz a Make America Great Again.

41:30: Pozitív és negatív mítoszok

42:55: Hasonlít Orbán kommunikációja a „barátaihoz”, például Trumpéhoz, vagy Netanyahuéhoz?

45:45: Kommunikációs távolságtartás más vezetőktől. Lehet nem szeretni Bident (és majd Harrist), attól még képesnek kell lenni arra, hogy leüljenek egy demokrata elnökkel is.

46:57: Minek kell történnie ahhoz, hogy a biztonság a mindennapi kommunikáció része legyen? Ehhez háború „kell”, vagy akár az amerikai elnökválasztást is lehet úgy kommunikálni, hogy veszélyt jelent ránk?

49:25: Miért került bele ennyire a honvédség a politikai kommunikációba? Amerikai hatás a katonaság mítoszának megteremtésében. Sorkatonaság okozta traumák eltörlése.

Technikai problémák miatt a vendégünk hangja távolabbról hallatszik, az ebből fakadó élménycsökkenés miatt elnézést kérünk.

Borítókép: Kiss Bence/444

Partnerek

Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.

bellingcat logo sme logo wyborcza logo pressone logo

A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).

A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/

A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.