A Boeing lépett a 30 ezer munkavállalója immár negyedik napja tartó sztrájkjára: befagyasztják a munkaerő-felvételt és kényszerszabadságokat helyeztek kilátásba a költségek csökkentése érdekében.
A dolgozók szeptember 13-én kezdtek sztrájkba, mivel elfogadhatatlannak tartják a szakszervezet és a cégvezetés közt létrejött, négy év alatt beütemezett 25 százalékos béremelési javaslatot tartalmazó előzetes megállapodást. A szakszervezet előzetesen 40 százalékos béremelést és emellett több, a munkavállalók helyzetét javító fejlesztést javasolt. A kisebb mértékű emelés ellenére a szakszervezeti vezetők eleinte még azt javasolták tagjaiknak, hogy támogassák a megállapodást, ám a szakszervezeti tagok 95 százaléka elutasította azt, 96 százalékuk pedig inkább a munkabeszüntetést mint nyomásgyakorló eszközt támogatta.
A sztrájk miatt leállt a 737-es sorozat gyártása, éppen akkor, amikor a Boeing megpróbálta felgyorsítani. Ezért most a vezetőknek meg kell találniuk a módját annak, hogy a kedden folytatódó tárgyalásokon új ajánlattal fékezzék meg a munkabeszüntetést.
„Ez a sztrájk jelentős mértékben veszélyezteti a helyreállásunkat, és meg kell tennünk a szükséges lépéseket a pénz megőrzése és a közös jövőnk biztosítása érdekében” – közölte Brian West pénzügyi igazgató hétfőn levélben az alkalmazottakkal. Ennek érdekében leállítják a 737, a 767 és 777-es projekteknek a beszállítói megrendeléseit.
A döntés, hogy a 787 Dreamliner kivételével a Boeing valamennyi utasszállító repülőgép-programjának alkatrészrendelését leállítja, rendkívül ritka, és további hullámokat verhet az iparágban, ami még a világjárvány utáni újjáépüléssel küzd. Néhány vezető elbocsátáshullámra is figyelmeztet, ugyanis a kisebb beszállító cégeknek nincs annyi elegendő tartaléka, hogy ezt az időszakot leépítések nélkül vészeljék át.
A munkabeszüntetők a sztrájk alatt nem kapnak fizetést, de a szakszervezet heti 250 dollárt biztosít a sztrájkolóknak, ezért ők azt mondják, kitartanak, amíg egy fair ajánlatot nem kapnak a vezetéstől.
A sztrájk újabb hatalmas érvágás a cégnek, amely egyre súlyosabb pénzügyi nehézségekkel küzd, ráadásul az utóbbi időben számos olyan biztonsági probléma is felmerült a gépeikkel kapcsolatban, amelyek miatt lemondás, azonnali nyugdíjazás és visszavonulások tizedelték a Boeing-vezérkart (erről itt írtunk bővebben).
(Reuters)