Sztrájkba kezdenek a Boeing dolgozói, miután elfogadhatatlannak tartják a szakszervezet és a cégvezetés közt létrejött, négy év alatt beütemezett 25 százalékos béremelési javaslatot tartalmazó előzetes megállapodást - írja a BBC.
A szakszervezet előzetesen 40 százalékos béremelést, és emellett több, a munkavállalók helyzetét javító fejlesztést javasolt. A kisebb mértékű emelés ellenére a szakszervezeti vezetők a hét elején még azt javasolták tagjaiknak, hogy támogassák a megállapodást, ám a szakszervezeti tagok 95 százaléka elutasította azt, 96 százalékuk pedig inkább a munkabeszüntetést mint nyomásgyakorló eszközt támogatta.
Így tehát több mint 30 ezren - köztük az utóbbi hónapokban a hírekben sokat szereplő 737-eseket és 777-eseket Seattle-ben és Portland-ben gyártó munkások - teszik le a munkát pénteken, csendes-óceáni idő szerint éjfélkor.
A sztrájk újabb hatalmas érvágás a cégnek, amely egyre súlyosabb pénzügyi nehézségekkel küzd, ráadásul az utóbbi időben számos olyan biztonsági probléma is felmerült a gépeikkel kapcsolatban, amelyek miatt lemondás, azonnali nyugdíjazás és visszavonulások tizedelték a Boeing-vezérkart (erről itt írtunk bővebben).
Komoly csapás ez az új vezérigazgató, Kelly Ortberg számára is, akit kifejezetten azzal a küldetéssel neveztek ki a múlt hónapban a cég élére, hogy oldja meg a katasztrofális helyzetet. Ortberg jóformán könyörgött a dolgozóknak, hogy gondolják meg jól a dolgot, a sztrájk ugyanis veszélybe sodorhatja a cég talpra állását.
„Az idő soha nem alkalmas a sztrájkra, legalábbis a menedzsment szempontjából” - mondta Greg Waldron, a FlightGlobal légiközlekedési hírportál szerkesztője. „Nagyon sok múlik azon, hogy mennyi ideig tart a sztrájk. A légitársaságok vezérigazgatói, akik 737 Maxet rendeltek, szigorúan figyelni fogják ezt” - tette hozzá.
A Boeing és a szakszervezetek közötti jelenlegi szerződést 2008-ban kötötték meg, egy nyolchetes sztrájk eredményeképp. 2014-ben a két fél megegyezett a megállapodás meghosszabbításáról, ez járt le most csütörtökön.