
Az Adidas szerdán közölte, hogy eladta az utolsó pár Yeezyt, a Kanye West (Ye) nevű rapperrel és dizájnerrel közösen kifejlesztett, rendkívül népszerű és nyereséges tornacipőmárkát, miközben megpróbált túllépni a Ye antiszemita megjegyzései után bekövetkezett reklámrémálmon - írja a New York Times.
Az Adidas még 2022-ben szakította meg a kapcsolatát Westtel, miután a férfi antiszemita megjegyzéseket tett közzé a közösségi médiában és más sértő kifejezéseket használt nyilvánosan. Az Adidas közölte, hogy az amerikai előadóművésszel való, közel egy évtizedes együttműködés megszüntetése abban az évben közel 250 millió eurójába került.
A rapper 2022-ben végül bocsánatot kért a zsidó közösségtől, hogy aztán később visszavonja bocsánatkérését, amikor februárban a közösségi médiában olyan bejegyzéseket tett közzé, amikben nácinak vallotta magát. A rapper pár évvel a szerződésbontásos botránya után pedig most februárban mutatta be a legújabb összeomlását, miután újra a 2022-es esethez hasonló bejegyzéseket tett közzé a közösségi médiában, amikben náciságát taglalta és Adolf Hitlert éltette. Sőt, pár hete pedig azért lőtték le a yeezy.com-ot, mert West horogkeresztes pólót kezdett el árulni rajta.
2022 óta az Adidas fennmaradó Yeezy-készletének eladása mintegy 50 millió eurót hozott 2024 negyedik negyedévében, ami a vállalat teljes bevételét 5,97 milliárd euróra növelte, ami 24 százalékkal több, mint egy évvel korábban - közölte az Adidas szerdán az eredményjelentésben.
A sportmárka azonban óvatosan fogalmazott a következő évi bevételével kapcsolatban, és a tavalyi 12 százalékról 10 százalékra csökkentette a 2025-re vonatkozó bevételnövekedési előrejelzését. Ez volt az első alkalom - közölte a vállalat -, hogy a kilátások nem tartalmazzák a Yeezy vonalból származó bevételt.
A szakítás Észak-Amerikában érződött a legkeményebben, ahol a ruházatot a Grammy-díjas rapper népszerűsége hajtotta. „Az észak-amerikai eladások 2 százalékkal csökkentek kizárólag a Yeezy jelentősen alacsonyabb eladásai miatt” - közölte a németországi Herzogenaurachban székelő Adidas.
Az Adidas CEO-ja, Bjørn Gulden ezzel összefüggésben elmondta, hogy a vállalat akár 500 munkahelyet is leépíthet a jövőben a székhelyén, hogy a döntéshozatalt a világ különböző pontjain lévő irodáiba helyezze át. „Csökkentenünk kell a komplexitást” - mondta, hozzátéve, hogy kevés értelme van annak, hogy a németországi alkalmazottak döntsenek arról, hogy mire van szükség a külföldi piacokon.
Gulden emellett arról is beszélt szerdán, hogy az utolsó Yeezy eladása után, a vállalat új hírességekkel való együttműködésekkel és más népszerű sneaker termékeivel, mint például a nemrég megújult Sambával szeretne túllépni a Yeezy-botrányon.
„A sok kihívás mellett ne felejtsük el, hogy 2025-ben rengeteg szórakoztató dolog vár ránk” - mondta Gulden.