Hiperűrsebességre kapcsolt a hármas metró a Corvinnál

május 14., szombat 17:53

Május 14-én ünnepélyesen átadták a hármas metró három frissen felújított állomását. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója mellett a volt főpolgármester, Tarlós István, és a jelenlegi, Karácsony Gergely is beszédet tartott. Kölcsönösen méltatták egymást, a fővárost, a kormányt, a felújítást végző szakembereket, Karácsony még azt is elképzelte, milyen jó lenne, ha a jövő héten alakuló kormány támogatásával akár Káposztásmegyerig meg tudnák hosszabbítani a metróvonalat. Megnéztük, milyenek lettek az új állomások.

Karácsony Gergely átadja a megújult Kálvin téri állomást Fotó: Kiss Bence/444

A Kálvin téren már a mozgólépcső falain, később lent, a peronoknál is megfigyelhető az ismétlődő erdős-csodaszarvasos minimálgrafika, de felesleges honfoglaláskori, vagy Kálvin János miatt bibliai utalásokon gondolkodni. Az állomás arculatának ötlete mögött Bartók Béla Cantata Profana c. kórusműve rejlik, aminek alcíme A kilenc csodaszarvas, ezért a szarvasok.

Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444

Bartók műve egy öregemberről és kilenc fiáról szól. „Az öregember állandóan vadászni jár, és a gyerekek is ezen nőnek fel. Egy napon, amikor egyedül maradnak, szarvassá változnak. Amikor az apjuk észreveszi ezt, arra kéri őket, hogy jöjjenek vele haza, de a kilenc szarvassá vált fiú már nem megy többé haza.”

Fotó: Kiss Bence/444

De miért pont Bartók? Itt találkozik a 3-as és a 4-es metróvonal, és ha átszállunk a négyesre, ott pedig Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusának kottájából és dalszövegéből készült óriásmozaikok díszítik a falakat. Sőt, még a tervezőjük is ugyanaz, Fábry Katalin volt.

Modern fenéktámasztók Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444
Tarlós István, volt főpolgármester Fotó: Kiss Bence/444

Az egész vonal felújításának nyertesei lehetnek a mozgáskorlátozottak, a babakocsival és nagy bőröndökkel közlekedők, ugyanis a legtöbb megállót akadálymentesítik. A Kálvinon, a Corvin-negyednél és a Semmelweis Klinikáknál próbálhatja ki az utazóközönség először azokat a ferdepályás lifteket, amik a mozgólépcsővel párhuzamosan haladnak.

Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444

Ha versenyezni kéne, a lift gyorsabban feljut a felszínre a mozgólépcső mellett, és akár 8 álló utas is elférhet benne.

Lang Györgyi elsők között teszteli a ferdeliftet Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444

A leglátványosabb építészeti megoldás a Corvin-negyednél található, a tervezők a Star Wars hiperűrsebességét szerették volna megidézni az állomás plafonján végigfutó panelek és lámpák segítségével.

Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444

A másik érdekesség azok az oszlopok, amikről a felújítás közben kiderült, hogy olyan öntöttvas csövek, amiken rajta maradt gyártáskor a sorozatszám - ezeket lecsiszolták, felújították.

Fotó: Kiss Bence/444

Ezen az állomáson még luxybb a ferdelift, ugyanis üveg fala van, így lehet integetni az utastársainknak.

BKV-vezér az üvegkalitkában Fotó: Kiss Bence/444
Főpolgármester a hiperűrben Fotó: Kiss Bence/444

Az utolsó frissen átadott megálló a Semmelweis Klinikák, ami talán a legsemmilyenebb az újak közül, itt is van üveglift, és a mozgólépcső fala egészen barlangszerű, de még nem annyira, mint mondjuk Stockholm néhány metróállomásán.

Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444
Fotó: Kiss Bence/444

Viszont korai még örülni, ha azt hittük, hogy mostantól csak úgy simán be tudunk majd robogni a Kökiről a belvárosba. Habár a Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér közötti részt most átadták, június 14. és augusztus 18. között újra lezárják azt, hogy a nyári szünet alatt gőzerővel folyhasson a munka a metró középső szakaszán. Ekkor majd csak Újpest Központ és a Göncz Árpád városközpont között közlekedik vonat, a többi részen továbbra is buszokkal pótolják azt, akárcsak hétfőtől hétköznap esténként és hétvégente is.

Lezárják továbbá a Nagyvárad téri és Lehel téri állomásokat, ezeket is pótlóbuszokkal lehet majd megközelíteni.

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt