Mi értelme volt a trafiktörvénynek?

gazdaság
2013 május 12., 19:06

A trafiktörvény eleinte valami teljesen másnak indult, mint ami végül lett belőle. A törvény eredeti célja az volt, hogy a cigerettát - ami valóban káros dolog - ellenőrzött körülmények között, elkülönítve árulhassák olyan boltokban, ahol például fiatalok nem tudnak belőle venni.

A dohánytermékek forgalmazását tavaly vonta állami kézbe a kormány, amivel nagyon átalakítják majd a mostani piacot. Eddig körülbelül negyvenezer boltban lehetett cigarettát venni, ami most nagyjából hétezerre csökken.

Az eredeti javaslatban még az volt a terv, hogy a trafikokban csak cigarettát árulhatnak majd, ami mostanra teljesen megváltozott. A mostani tervek szerint viszont nem csak sorsjegyeket, italokat, és alkoholt, de még fagylaltot is lehet majd venni. Ez azt jelenti, hogy a Nemzeti Dohányboltok gyakorlatilag ugyanolyanok lesznek, mint a mostani kisboltok. Az egyetlen változás, amihez még mindig tartják magukat az, hogy gyerekek nem mehetnek be a boltba. Még fagyit venni sem.

Minden sarkon egy trafik

A héten elkezdtük gyűjteni, melyik boltok ajtaján hirdetik, hogy hamarosan dohánybolt nyílik. Nyilván nem tudtuk összegyűjteni az ország összes boltját, de az így is kiderült, hogy sok helyen még kevesebb bolt sem lesz, mint eddig. A térképen teljesen jól látszik, hogy Újlipótvárosban gyakorlatilag minden sarkon lesz egy bolt. A sűrűbben lakott környékeken nyilvánvalóan több boltnak kell lennie, de minden sarkon azért így sem kellene trafikot nyitni.

A trafiktörvény mostani állapota semmiképpen nem jó arra, hogy a kormány bármilyen dohányzásellenes célt elérjen vele. Ez gyakorlatilag egy piacátrendezés, ahol az eddigi forgalmazóktól elvették a kereskedést, hogy újaknak adják őket. Nem beszélve arról, hogy az újak kevesebben vannak, mint az eddigiek, tehát az eddig negyvenezer bolt között elosztott profitból is többet kapnak.

A törvény ettől függetlenül változtat majd dolgokon. Pontos adatok majd csak a bevezetés után lesznek, de azok közül, akik eddig dohányoztak, nyilvánvalóan valamivel kevesebben fognak ezentúl is dohányozni. Az is valószínű, hogy aki továbbra is dohányozik, az előre tervez majd, és egyszerre nagyobb adag cigarettát vásárol.

Azt is ki lehet jelenteni, hogy akik trafikkoncessziót kaptak, azok jobban fognak keresni, mint akik eddig cigarettát árultak (már csak azért is, mert a nyereségrátát is megemeli majd a kormány). Azt viszont, hogy ennek a törvénynek mi értelme volt, még nem tudni.

Minden sarkon egy botrány

Az utóbbi napokban egyébként is sorozatosan szivárogtak ki botrányok a trafikkoncessziók elosztásával kapcsolatban. A legnagyobb botrány Szekszárdon volt, ahol hangfelvétel készült arról, amikor a trafikokat elosztották. Kiderült, hogy a polgármester és a Fidesz-frakció az alapján adta ki a koncessziókat, hogy melyik jelentkező mennyire támogatta a Fideszt, illetve mennyire ismerik őket. Aztán kijött egy hasonló dokumentum Hajdúszoboszlóról is, ahol hasonlóan osztályozták a jelentkezőket. Ez alapján a piac újraeloszásának még ahhoz sem volt köze, hogy ki tudná a legjobban ellátni a dohánykereskedelem funkcióját.

Sok helyen ráadásul nem is kaptak koncessziót, mert senki nem indult érte. Mivel az államnak ellátási kötelessége van, itt valószínűleg a posta fogja teríteni a dohánytermékeket, a mobilpostához hasonló mobiltrafikokkal.

Érdekesség, hogy megszereztünk egy csokor olyan dokumentumot, amiből kiderül, hogy 1927-ben is voltak hasonló ügyek a trafikkoncessziók körül. Egyébként továbbra is gyűjtjük a hamarosan nyíló dohányboltokat a nagy trafiktérképhez. Ha látnak ilyet, írjanak a szerk@444.hu-ra!

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.