Jövő áprilisban indulhat el a budapesti közkölcsönkerékpárok régóta érlelgetett terve. Az időzítés most kivételesen nem csak a választásoknak szól, a kivitelezés jelentős részét az Európai Unió állja, és a projekt megvalósítása vészesen kicsúszott a határidőből.
A kölcsönbringa projekthez a héten csatlakozott a fenntartásba besegítő szponzorként a MOL is, ezért a szerdai ünnepélyes biciklibemutatón részt vett a cég Interpol által körözött vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is. Hernádi meglehetősen kedélyesen,Tarlós István főpolgármesterrel karöltve mutatta be az új rendszert, mindezt valamiért a Budapest Music Centerben.
A MOL csatlakozása a kölcsönbicikli-programhoz az egész rendezvénynek émelyítő corporate-hangulatot kölcsönzött, a sajtótájékoztató elején színes prezentáció segítségével foglalták össze, hogy miért jó dolog biciklizni.
Nem jött komolyabb fordulat akkor sem, amikor Tarlós és Hernádi is megjelent a teremben, mert csak a felkonferálást végző nő kérdezhetett, olyan furfangosan zavarba ejtő kérdésekkel a falhoz állítva a két szereplőt, mint hogy
Főpolgármester úr, miért fontos a fővárosnak, hogy egy újabb fenntartható, nem motorizált közlekedési forma jelenik meg benne?
Azért szerencsére Tarlósék válaszaiból derültek ki bőven konkrétumok is a projektről, például hogy
Az jól látszott a helyszínen, hogy a sajtóérdeklődés legalább annyira szólt Hernádinak, mint a Bubi-projektnek. A MOL vezérigazgatója viszont utalás szintjén sem hozta szóba a személyét érintő eseményeket, azt viszont elmondta, hogy
bitang jó dolog biciklizni.
És hogy ő is mindig élvezi, ha kerékpárra szállhat, mert
olyankor szabadabban mozoghat.
Majd a műsorvezető kérdésére válaszolva elmondta azt is, hogy szerinte a bicikli nem tehet arról, hogy kevesebb benzin fogy, mert ennek főleg technológiai és gazdasági okai vannak. De a cégnek fontos, hogy mindenkit kiszolgáljanak, aki az utakat szeretné használni. Meg persze az sem mindegy, hogy melyik cég nevével találkoznak azok, akik nap mint nap biciklit kölcsönöznek, tette hozzá. Ennyiben Hernádi szerint ez egyértelműen üzleti befektetés is a MOL számára.
A cég a biciklik beszerzésébe és üzembe helyezésébe nem száll be, az első 3 évben támogatják a fenntartást. Kalkulációjuk szerint évente 120 millió forinttal. Tarlós elmondása szerint amúgy évi 250 millió forintból tartható karban a rendszer, ebből 50-et a főváros fizet, 70 milliót pedig a díjakból remélnek beszedni. Évente 12 ezer felhasználóval számolnak.
Hasonló kölcsönzési rendszer a világ sok városában létezik már, és Tarlós szerint az már kiderült például Hollandiában, hogy a bizalom alapján ez nem működik, egyszerűen szétlopták a bicikliket. Ezért Budapestre kamerával felszerelt terminálok és beépített GPS-jeladóval megépített Csepel-biciklik jönnek.
A rengeteg új biciklis tovább alakíthatja Budapest belvárosának képét, ezért lesznek majd forgalmi átszervezések is, de Tarlós azért azt mindenképp elkerülné,hogy olyan sebességgel próbálják meg átalakítani a város közlekedését, ami nincs tekintettel a jelenlegi helyzetre.
A tájékoztató végén Tarlós és Hernádi kifejezetten jól szórakozva tapogatta végig a bicikliket, közben pedig derültek még ki azért apróságok. Például, hogy az összes váz női lesz, mert arra mindkét nem képviselői könnyedén fel tudnak szállni, meg hogy minden bicikli elején lesz egy kis kosár is. A biciklik leleplezése után némi meglepetésre Hernádi lesétált az újságírók közé. Viszont rögtön közölte, hogy csak a MOL és a BuBi együttműködésével kapcsolatos kérdésekre fog válaszolni.
A hvg.hu újságírója azért még megkérdezte, hogy tervez-e síelni menni, mire Hernádi annyit válaszolt, hogy remek pályák vannak Visegrádnál és a Bakony környékén is. Majd innentől tényleg csak a biciklikről volt hajlandó beszélni.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.