Milliárdokért hirdeti magát a TV2-n a kormány

Idén január és június között listaáron összesen 4,4 milliárd forintot költött a kormány társadalmi célú hirdetésekre (TCR) a különböző tévécsatornákon, és a pénz szinte teljes egészében Fidesz-közeli csatornákhoz és a közmédiához vándorolt.

Andy Vajna, a magyar filmipar megújításáért felelõs kormánybiztos (b) - és a TV2 tulajdonosa - és Nyitrai Zsolt, a Miniszterelnökség Heves megyei fejlesztésekért felelõs miniszteri biztosa a IV. Music Hungary konferencián az egri Bolyki pincészetben. 2016. május 26-án...MTI Fotó: Komka Péter

Kilenc adót tisztelt meg azzal a kabinet, hogy megfelelő juttatásért cserébe leközölhetik a hirdetéseket. Társadalmi célú hirdetésekről van szó, valóságban azért cimkézik így a propaganda-szpotokat, mert a médiatörvény szerint papíron politikai hirdetésekkel csak kampányidőszakban lehetne sorozni a nézőket. Papíron.

A kilenc csatornából öt a közmédiához tartozik, három egyértelműen kormányközeli, és jutott még némi alamizsna az ATV-nek is. Legjobban természetesen a tavaly Andy Vajna tulajdonába és Habony Árpád vonzáskörzetébe került TV2 járt. Január óta több, mint 2200-szor ment le kormányzati szpot a Vajna-tévében összesen 3,68 milliárd forint értékben, azaz minden 4 tévében elköltött állami forintból 3 hozzájuk vándorolt. Ez jobb napokon 25 TCR-szpotot jelent.

A tavaly indult kvótaellenes kampány átnyúlt év elejére, aztán a működő magyar reformokról szóló klip forgott, májustól pedig az “Üzenjünk Brüsszelnek!” kampányt kezdték el vetíteni. Itt van, hogy listaáron mennyit költött a kormány hónapokra lebontva a Vajna-tévénél az elmúlt időszakban.

  • Január: 257 millió
  • Február: 705 millió
  • Március: 725 millió
  • Árpilis: 1,3 milliárd
  • Május: 688 millió

A listaárakhoz képest a televíziók mindig jelentős kedvezményeket adnak a hirdetőknek, de ezt üzleti titokra hivatkozva sosem hozzák nyilvánosságra. Két, tévés piacon aktív médiaügynökség vezetőjével beszéltünk, és azt mondták: a TCR-ekre átlagosan 50-70 százalék kedvezménnyel szoktak számolni, ami alapján nagyjából 1,3-1,9 milliárd forintot fizetett a kormány a TV2-nek öt hónap alatt.

A kormány korábban sem fukarkodott a TV2 hirdetéseivel, de mióta Vajna átvette a céget, havonta százmilliós nagyságrendben kapnak megbízásokat, így a tulajdonosváltás óta már milliárdos nagyságrendben rendelt reklámokat a csatornánál a kormány. Tökéletes propagandagépezetet jött létre: a kormányzat közpénzen hirdeti magát, az ezért kiutalt pénzek pedig mind a vonzáskörzeten belülre került tévéknél landolnak.

Ehhez tegyük hozzá, hogy maga a tévé vásárlása is súlyos közpénzekből valósult meg: közel 6,7 milliárdos hitelt nyújtott az üzlethez a külügyi felügyelet alatt működő Eximbank, és további milliárdokat az akkor még állami irányítás alatt álló MKB. És mindennek tetejébe kaptak még egy vaskos 1,2 milliárdos működési hitelt is az Eximbanktól.

Ehhez képest aprópénz az, ami a többi csatornának jutott. A közmédián - M1, M4, Duna TV, Duna World - kevesebb szpot ment le, de ezek egyenként látványosan kevesebb pénzbe kerültek. Öt hónap alatt összesen 820-szor futottak le a kisfilmek - listaáron ezekért összesen 571 millió forintot fizetett a kormány. Érdekesség, hogy mind a közmédia, mind a TV2 hirdetési felületeit az Atmedia médiaügynökség értékesíti.

Jutott még jócskán a Fidesz-közeli médiabirodalom friss zsákmányához, a Life illetve az Ozone Network csatornákhoz, amik az Origo Média Zrt. megvásárlásával kerültek a New Wave cégcsoporthoz. Kimondottan marginális csatornákról van szó, amiknek közönségaránya nem éri el az 1 százalékot, ennek dacára egész szép harapást kaptak a minisztériumi költésből. 1250-szer játszottak le náluk a kormány által megrendelt társadalmi célú hirdetéseket, ezért pedig ilyen nézettség mellett listaáron 96 illetve 91 millió forintot számlázhattak ki.

Az ATV szedegette fel a maradék morzsákat. Ők márciustól májusig három TCR-t közöltek összesen 630 ezer forintos listaáron.

A gyűjtés az AGB Nielsen adatai alapján készült, a listaárak az Atmedia, az Ozone és Life Network reklámidejét értékesítő R-Time, és az ATV honlapjáról származnak.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.