Fél óra alatt tenné meg a San Francisco-Los Angeles távot az a tömegközelekedési eszköz, aminek terveit hétfőn mutatta be a nyilvánosságnak Elon Musk.
A dél-afrikai milliárdos szerint a napenergiával működő és a levegő nyomáskülönbségét kihasználó függővasút ąkár tízszer olcsóbb volna a maga 1300 milliárd forintos költségével, mint a Kalifornia állam két városa közé tervezet és háromórás utazási időt kínáló gyorsvasút. A két város autóval 614 km-re esik egymástól.
Musk szerint a Hyperloop 1500 km-es távolságon belül a legolcsóbb és a leggyorsabb tömegközlekedési eszköz lehetne. Ez elsősorban a technológia könnyű súlya miatt volna, Musk szerint ugyanis a vasútnak az a hátránya, hogy nagyon nehéz, emiatt rendkívül költséges a pályavasút és az infrastruktúra kialakítása, ráadásul nagyon sokba kerül a kisajátítandó területek felvásárlása.
A Musk szerint 7–10 év alatt megvalósítható Hyperloop kapszulái ezzel szemben két acélcsőben száguldananának, a pályát pedig harminc méterenként elhelyzett betonpillérek tartanák, így a nehézvasútnál könnyebben alkalmazkodna a terepviszonyokhoz.
Egy kapszula 28 utast tudna szállítani, a kapszulák kb. 27 kilométerenként követnék egymást, kétpercenként állna meg egy-egy jármű az állomsáon.
A csőben nagyon alacsonyan, a Mars légköri nyomásának mindössze a hatodán tartanák a levegő nyomását a légellenállást csökkentendő. A csőposta elvéhez hasonló módon közlekedő kapszulák későbbi változata akár 3 személyautót is képes lenne szállítani.
A Cnet megszólaltatta az Amerikai Gyorsvasút Szövetség elnökét, Andy Kuntzot, mit szól a dél-afrikai milliárdos új tervéhez, amely sokkal impozánsabbnak tűnik, mint a jelenleg 68 milliárd dollárosra becsült kaliforniai gyorsvasút terve.
Kuntz szerint Musk 6 milliárdos becslése a projektre félrevezető, ennél többre becsüli a Hyperloop költségeit, de elismerte azt is, Musk neve garancia lehet arra, hogy egy ilyen terv - szemben a hasonlóan fantasztikusnak tűnő közlekedési eszközökkel, amikről ugyancsak felröppenek mindenféle hírek - megvalósulhat.
Kuntz nem véletlenül mondta ezt. Musk nevéhez köthető az elektromos autókat és akkumulátorokat gyártó Tesla Motors, illetve a SpaceX is, amely az első, magánpénzekből gazdálkodó projekt, amelyik saját fejlesztésű űrhajójával, a Dragonnal csatlakozni tudott a Nemzetközi Űrállomáshoz, 2012-ben.
Musk futtatta fel, majd adta el jó pénzért az internetes fizetést lehetővé tevő szolgáltatást, a Pay Palt, szóval amibe igazán belefog, az bejön.
Musk most partnerekre vár, hogy a projekt valóban megvalósulhasson 7 év alatt. Ha egyedül kell belevágnia a prototípus kifejlesztésébe, akkor 10 évig fog tartani, mondta előadásában.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.