Válaszolt a Kerékpárosklub az MTV reggeli műsorának

A tegnapi nap legszórakoztatóbb videója volt az, amikor Gulyás Istvánból, a köztévé éveken át csendes térdepelésre szoktatott műsorvezetőjéből hirtelen előtörhettek az elfojtott újságíró-reflexek, és értelmezhetetlen vehemenciával esett neki Kürti Gábornak, a Critical Mass főszervezőjének.

A téma a Nagykörút kerékpárbarát átalakítása volt, Gulyás pedig egy másodpercig tűrt meg szakmai érveket műsorában, végig saját élményeiből próbálta meg úgy általában elítélni az egész biciklis társadalmat.

A Magyar Kerékpárosklub elnöksége viszont sajnálta, hogy Kürti Gábornak nem volt lehetősége Gulyás ámokfutása mellett szakmai érvekkel is előállni, ezért észrevételeiket ma sajtóközleményben hozták nyilvánosságra.

A Kerékpárosklub főbb észrevételei:

  • A jármű, amit az ember használ, NEM meghatározója identitásának. Minden  olyan megközelítés, ami „autós és kerékpáros társadalomról”, például ezek  „harcáról” beszél, tévedésen alapul, és csak hangulatkeltésre alkalmas. Nem kerékpárosok és autósok vannak az utakon, hanem emberek, akik épp valamelyik eszközzel közlekednek, ki így, ki úgy.
  • A közlekedés nem egyenlő a gépjárművek haladásával, a közlekedés egysége  az ember, az utas. Éppen ezért egy út kapacitása (hány ember haladhat rajta át adott idő alatt) bizonyos esetekben vagy időszakokban akár növekedhet is, ha  például egy sávot az egyéni gépjárművektől megszabadítanak, és ott a jóval kisebb helyigényű közösségi közlekedés (tömegközlekedés) vagy a kerékpárok  haladását teszik folyamatossá. A közlekedésfejlesztés célja soha sem egyik vagy másik jármű/közlekedési mód haladásának biztosítása, sokkal inkább az emberek  akadálymentes gyors és kényelmes utazásának lehetővé tétele, minél kevesebb  környezeti és társadalmi kár okozásával.
  • A közlekedés fejlesztésének, minősége javításának egyik hatékony eszköze a kerékpározás. Nem véletlen, hogy a világ szinte minden nagyvárosa (New Yorktól Varsóig, Londontól most éppen Kijevig) örömmel nyúl ehhez az eszközhöz, tesz meg mindent azért, hogy minél többen és minél többször használják kerékpárjukat napi közlekedésre.
  • A kerékpáros közlekedés fejlesztése nem történhet magában, csak a teljes közlekedési rendszer fejlesztésének részeként. Ezért minden olyan kérdés, ami egy bizonyos infrastruktúra minősítésére vonatkozik (jelen esetben a budapesti Nagykörút), nem megválaszolható az összes többi körülmény elemzése nélkül. A készülő BUBI rendszer szükségessé teszi, hogy a területén (Nagykörúttól befelé) a meglévő úthálózatot olyanná tegyék, hogy ott kényelmesen, gyorsan és biztonságosan lehessen kerékpározni azoknak is, akik eddig ezt nem tették. Ehhez szükséges a terület közlekedési rendszerét egészében vizsgálni.

Amennyiben Gulyás István is kiad egy közleményt, természetesen azt is közöljük.