Ki ez a Marc Marquez?

sport
2013 november 11., 01:26
  • Februárban volt 20 éves.
  • Vasárnap megnyerte a gyorsaságimotoros-világbajnokság legkomolyabb kategóriáját.
  • Már eddig is beállította mindenféle rekordot, ezzel is. És hol van még a vége?

Sebastian Vettel 21 évesen és 73 naposan lett a Formula–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese 2008-ban.

A spanyol Marc Marquez 20 évesen 63 naposan lett a MotoGP legfiatalabb futamgyőztese, életének második MotoGP futamán.

Vettel 23 év, 132 naposan lett a Forma-1 legfiatalabb világbajnoka. Marquez ennyi idősen akár már háromszoros világbajnok lehet, ő 20 évesen 266 naposan lett a MotoGP legfiatalabb világbajnoka.

Ilyen első szezonja soha senkinek nem volt

A fiatal spanyolnak olyan elképesztő szezonja volt, hogy nagyon hosszan lehetne sorolni csak az idei rekordjait, legfiatalabban megszerzett leggyorsabb kör versenyben, legfiatalabb dobogós, legfiatalabb pole pozíciós stb.

photo_camera Pedrosa és Lorenzo locsolja pezsgővel az új bajnokot

Marc Marquez nem a semmiből bukkant fel. Ahogy sokan, ő is a 125 köbcentiseknél kezdte, de hihetetlenül gyorsan söpört végig a kisebb kategóriákban, hogy eljusson a MotoGP-ben, és annak is rögtön a csúcsára.

A karrierkezdet annyira nem meglepő, az apja vett karácsonyra egy minimotort a négyéves Marcnak, aki kipróbálta magát többféle motorversenyen, végül a gyorsasági lett a nyerő. A 125-ös világbajnokságon 2008-ban már 15 évesen és 56 naposan debütált, az első évében dobogón is állhatott, időmérőn is volt a leggyorsabb. A következő évben már nyolcadik lett összetettben, de az első versenyét csak 2010-ben, alig három éve nyerte, egy Derbi nyergében.

Annyira beindította az első futamgyőzelme, hogy rögtön megnyerte a következő négyet is. Olyan szinten uralta a kategóriát, hogy egy sérülés miatti kisebb hullámvölgy és egy - nem által okozott balesetet leszámítva - újabb öt győzelmet aratott, az utolsó versenyen pedig elég volt kényelmesen letudott futam, és behúzta a 125-ös világbajnokságot, két honfitársa előtt. A 17 futamból összesen 12-szer rajtolt az élről. Ez is rekord.

Egy lépcsővel feljebb

Marquez egyébként nem lett csúcstartó a világbajnoki cím megszerzésével, Loris Capirossi 1990-ben még nála is fiatalabb lett a 125-ösöknél első. Capirossi akkor úgy döntött, hogy még egy évet marad a nyolcadlitereseknél, nyert is egy újabb vébét. Marquez viszont új kihívást keresett, és felment a 250-esekhez 2011-ben.

A negyedlitereseknél kezdetben voltak problémái, az első három futamán nem szerzett pontot. Utána viszont 11 versenyből hetet nyert, háromszor 2. lett, csak egyszer esett ki. Első idényében így a 250-eseknél esélyes volt a világbajnoki címre, és végrehajtotta azt a nagy bravúrt is, hogy egy büntetés miatt leghátulról indulva a harmadik helyen intették le.

Malájziában, az utolsó előtti futamon aztán szabadedzésen bukott. Megsérült a szeme, a vébé utolsó két futamán nem tudott rajthoz állni, elúszott a cím.

2012-ben aztán simán nyert, 17 futamból 9-et nyert, összesen 14-szer volt dobogón. És felment a MotoGP-be, a Repsol Hondához szerződött.

Rögtön dobogón

A legnagyobbak között messze nem voltak olyan problémái, mint az első 250-es idénye kezdetén. A Honda RC213V első tesztjein már nagyon jól ment, az első futamon, Katarban a hatodik helyről indult, a nagy példakép Valentino Rossi csak mögüle tudott rajtolni. Nagyot csatázott vele, de végül a 14 évvel idősebb Rossi hihetetlen rutinját kihasználva megelőzte. Így is 3. lett élete első MotoGP versenyen, csapattársát, Pedrosát megelőzve. A második futamát aztán megnyerte, természetesen rekordfiatalon.

Dobogós lett a harmadik futamán is, de amitől igazán emlékezetes lett ez a verseny, az az, hogy sikerült magára haragítania a 2012-es világbajnokot, Jorge Lorenzót. Éppen a Lorenzóról elnevezett kanyarban ment bele egy lehetetlen manőverbe, össze is ért a két motoros, Lorenzót egyszerűen kitolta Marquez. Nem estek el, a versenybíróság sem találta szabálytalannak a nagyon húzós akciót, de az így harmadik helyre szorult világbajnok utasította el a futamon második Marquez kézfogását.

Marquez az első négy versenyen a dobogón állt, az ötödik verseny, Mugelló viszont a rémálom volt számára. Edzésen többször is bukott, de végül kvalifikálta magát a versenyre, ahol a 3. körben megint hibázott, esett, és kiszállt. Ez volt az egyetlen versenye, amit feladott.

Pedig bukott egy hatalmasat két futammal később, Hollandiában is, de szerencséjére szabadedzésén kockáztatott nedves pályán száraz aszfaltra való gumikkal. Eltört a jobb kezén kisujja és a jobb lába egyik ujja, de ettől még elindult a versenyen, és második lett.

Nála sokkal nagyobb teljesítményét nyújtott a világbajnoki címvédő Lorenzo, aki edzésen darabokra törte a kulcscsontját, Barcelonába repült, ott megműtötték, visszatért, és ötödik lett a futamon. A következő versenyen, Németországban Lorenzo megint bukott, ráesett a műtött vállára, amiben elmozdult a csontot tartó fém, újra műteni kellett. Marquez másik nagy riválisa, a csapattárs Pedrosa is bukott a szászországi hétvégén, az ő kulcscsontja is eltört.

photo_camera Marquez középen a 125-ös és a 250-es bajnokkal
fotó: Reuters

Ezt a futamot mindkét nagy rivális kihagyta, de aztán - hogy ne kerüljenek hátrányba -  a következő futamon sérülten is kénytelenek voltak elindulni. 9 és 12 másodperces hátrányt kaptak Marqueztől Laguna Secában, de legalább pontokat gyűjtöttek, és nem dőlt el a világbajnokság már jóval idő előtt.

A fiatal spanyol a szezon közepén mindezt kihasználva négyes győzelmi sorozatot produkált, és nagyon kényelmes előnye lett a vb hajrájára. amit aztán kis híján elszórakozott ő és csapata.

Három futam volt hátra, 43 ponttal vezetett Marquez az ausztrál futam előtt. Gumiproblémák miatt az eredetileg 27 körös futamot 19 körösre rövidítették, és kötelezővé tették, hogy legkésőbb a 10 körig mindenkinek motort kell cserélnie. Ezt mindenki megtette, kivéve Marquezt, aki csak a 11. körben jött ki. Visszament aztán, majdnem hatalmasat ütközött Lorenzóval, végül csak összeértek, de nem buktak. Marquezt aztán a futam közben kiintették, kizárták, a futamot Lorenzo nyerte, és 18 pontra csökkentette a hátrányát. (A mugellói bukása mellett ez volt a másik futam, amelyen nem szerzett pontot a Marquez. Minden más futamon nemcsak pontot szerzett, hanem a dobogón állt.)
Honda MotoGP rider Marc Marquez of Spain performs a wheelie after he took the pole position during the qualifying session ahead of the Valencia Motorcycle Grand Prix at the Ricardo Tormo racetrack in Cheste, near Valencia

Lorenzo mindent megtett a vb-címvédésért, Ausztrália után az utolsó két futamot is megnyerte, de Marquez - hiába bukott Japánban edzésen - a két dobogós helyével megőrzött négy pontot az előnyéből. A harmadik Pedrosa lett.

Mi lehet belőle?

Marquez mindössze a negyedik versenyező, aki mind a 125-ös, a 250-es és a legnagyobb kategóriát is nyerte, Mike Hailwood, Phil Read és a nagy példakép, Valentino Rossi van még ebben a szűk elitben.

Capriosi, aki Marqueznél is fiatalabban lett világbajnok a 125-ösöknél, végül a topkategóriában nem volt sikeres.

Freddie Spencer volt eddig a legfiatalabb világbajnok a nagyoknál, ő még 22 sem volt, amikor vébét nyert 1983-ban, aztán két évvel később megint első lett, de aztán nemhogy világbajnokságot, már futamot sem nyert többet.

Legutóbb 35 éve tudott újonc világbajnokságot nyerni az 500 köbcentiseknél. Kenny Roberts aztán a következő két vébét is megnyerte.

Marquez már most háromszoros világbajnok. Giacomo Agostini megdönthetetlennek tűnő rekordja 15 vb-cím (párhuzamosan versenyzett a 350-esek és az 500-asok között). A még aktívak között Valentino Rossi a legeredményesebb: összesen kilenc világbajnoki címe van. Az elsőt akkor nyerte, amikor Marquez még csak négyéves volt.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.