Itt a tankönyvellátás államosításáról szóló törvény

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyújtotta be a törvényjavaslatot vasárnap este. Az indítvány úgy fogalmaz, hogy a

a piaci mechanizmusok és a tankönyvkiadók egymással történő versengése helyett az állam felelősségét kívánja megteremteni

a tankönyvpiacon.

A javaslat alapján 2014. január 1-jétől jogi értelemben is megszűnne a piaci elvekre épülő tankönyvellátás, és megvalósulna az állam teljes körű felelősségére épülő állami közfeladatként megszervezendő tankönyvellátás.

A törvény szerint az állam kísérleti tankönyvfejlesztésével is biztosítja a jövőben a tankönyveket az iskoláknak, de nem zárják ki alapból azt sem, hogy ahol indokolt, fenntartsák a nem állami tulajdonban álló kiadók tankönyvfejlesztésbe való bevonásának lehetőségét.

A szöveg kitér a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban a kormány által rendeletben kijelölt testületre ami az indítvány szerint

a legmagasabb állami garancia lesz majd a tankönyvek magas minőségére.

A törvény ezek mellett

  • Meghatározza továbbá a tankönyvvé, a pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítási eljárás lépéseit.
  • Rögzíti, kik nyújthatnak be a jövőben tankönyvvé továbbá pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítás iránti kérelmet.
  • Rendelkezik arról, hogy főszabály szerint az iskolai oktatás adott évfolyamához csak a tankönyvjegyzéken szereplő legfeljebb kettő tankönyv közül lehet rendelni.
  • Rendelkezik továbbá arról is, hogy a miniszter nyilvános pályázatot is hirdethet abból a célból, hogy a köznevelés tankönyvellátását segítse, bevonva a kiadással üzletszerűen foglalkozó kiadókat.

Fontos garanciális szabályként beépítésre kerülne, hogy a fenntartó egyetértéséhez kötik az iskola tankönyvválasztását.

  • Tartalmazza továbbá a javaslat, hogy az állam ingyenesen biztosítja a tanulók tankönyvekkel történő ellátását 2013. szeptember 1-jétől kezdve felmenő rendszerben az elsőtől a nyolcadik évfolyamig.

A javaslat indoklásában rögzítik, hogy a nemzeti köznevelési rendszerben a Nemzeti alaptanterv és a különböző kerettantervek révén a tanulók részére államilag meghatározott és elvárt tudás elmélyítését támogató tankönyvek előállítását és forgalmazását is alapvetően piaci mechanizmusok határozzák meg. Ezzel befolyásolják azt is, hogy milyen az iskolák tankönyvválasztása, s azt is, hogy egy adott iskola adott tanulója melyik piaci alapon működő kiadó melyik tankönyvéből tanul.

A jelenleg hatályos szabályozást tartalmazó tankönyvpiac rendjéről szóló törvény nem az állami felelősségvállalás és az állami közfeladat ellátás elveire építkezik, hanem arra, hogy lehetővé tegye, a különböző piaci szereplők, gazdálkodó szervezetek a jogi keretek között, szabad piaci mechanizmusokkal is élve, minél nagyobb példányszámot szállítsanak az iskolákba,

ezáltal is törekedve a minél magasabb profit megszerzésére.

Ennek vet most véget a törvény.

Látva azt a hihetetlen káoszt, ami a közoktatás átszervezését kíséri (csak úgy találomra, korábbi cikkeink közül ajánljuk mondjuk ezt, vagy ezt, vagy ezt, vagy ezt, meg ezt), meg azt, hogy közben folyamatosan zuhan vissza a magyar diákok teljesítménye, tényleg semmi jóra nem számítunk. (via MTI)