Itt van egy rakás fénykép, amin csinos, fiatal nők nagyon boldogok attól, hogy salátát ehetnek.
A gyűjtés persze egy paródia, de a képek mind igaziak. Mindegyik letölthető valamelyik nagy stockfotó-forgalmazó adatbázisából. A stockfotók azok a képek, amiket a vállalatok, hirdetők, újságírók vásárolnak meg készen, ha egy cikkhez vagy egy reklámhoz illusztrációt keresnek. Ezek bukkannak fel aztán hirdetésekben, újságokban, netes cikkekben. Nap mint nap sokkal több ilyen képbe futunk bele, mint azt gondolnánk.
Ha ezekben az adatbázisokban nőkről keresünk képet, elég erős kontent jön szembe: ha munka, akkor szemüveg, aktatáska, egyenkosztüm, magassarkú. Sehol semmi tere bármi személyesnek. Ha anyák, akkor mosolyogva töltenek tejet mosolygós gyerekük reggeliző táljába. Ha kicsit modernebb a koncepció, akkor egy laptop is hever már az asztalon.
Ezek a fotók elárasztják a magazinokat, prospektusokat, és állandó jelenlétükkel belekényszerítik a lányokat és a nőket régi sztereotip szerepekbe.
- ezt már Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója mondja, aki régóta küzd azért, hogy a versenyszférában minél több nő juthasson vezető beosztásba.
Sandberg szervezete, a Leanin.org most erős kampányba is kezdett. Összeálltak a világ egyik legnagyobb stockfotó-kezelőjével, a Getty Images-szel, hogy ezentúl ügyfeleiknek egy speciális válogatást is kínáljak. Olyan képekből, amin hétköznapibb és merészebb szerepekben bukkannak fel nők.
Az új sorozatban sebészként, festőként, pékként, katonaként és vadászként is ábrázolnak nőket. Vannak lányok, akik gördeszkáznak, apák, akik pelenkát cserélnek, és nők, akik súlyt emelnek. A képeken szereplők megjelenése sokszínűbb lett, végre eltűnt a nyolcvanas évek üzleti divatjának összes kelléke.
Ez az együttműködés is illeszkedik abba a társadalmi vitába, ami most ismét fellángolt az Egyesült Államokban a nők és a vezető poziciók kérdéséről. Ezt a vitát generálta Sandberg könyve és Hillary Clinton esetleges elnökjelöltsége is.
És a stockfotó-forradalom nagyobb változást jelenthet, mint ahogy az elsőre feltétlenül tűnik. A Gettynek több millió ügyfele van, a nők, az üzlet és a család pedig a legnépszerűbb keresőszavak az adatbázisukban.
A legegyszerűbb módja annak, hogy elérjük, hogy az emberek másként gondolkozzanak valamiről, ha megváltoztatjuk a látványt körülöttük.
- mondja Cindy Gallop, a Bartle Bogle Hegarty ügynökség amerikai vezetője.
Most elsőnek 2500 új kép került be az adatbázisba, de folyamatosan töltik majd fel az újabb fotókat. Ezentúl ha rákeresünk valamire a stockfotó-adatbázisban, a rendszer a régi találatok mellett fel fogja kínálni az új képhalmazt is, de lesz lehetőség külön csak a Leanin képeire keresni. Ez az első alkalom, hogy a képbirodalom összefogott egy nonprofit szervezettel, és fizet is százalékot a letöltött képek után. A Leanin minden letöltött kép árának tíz százalékát kapja majd meg.
Az együttműködés biztosan jól jött Sandbergnek is, akit azért értek kritikák azért, mert eddigi tevékenységével csak a vállalati világban dolgozó nők számára adott értékelhető tanácsokat.
A sztereotip módon ábrázolt női szerepek viszont jóval tágabb társadalmi probléma, még ha az utóbbi időben a leghangosabb viták valóban arról zajlottak, hogy hogyan ábrázolja a média a női vezetőket. A múlt hónapban például a Time jött ki ezzel a címlappal:
(via New York Times)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.