Naposcsibéket is szállított, night clubként is működött a repülőgép, amit nem ajándékba adott Orbán

közlekedés
2014 február 14., 06:29
comments 12
  • Elég nagyvonalú gesztusnak tűnt, hogy Orbán Viktor egy ajándék repülőgéppel lepte meg Rudolf Schuster volt szlovák elnököt 80. születésnapján. Különösen, hogy Göncz Árpádnak csak egy táviratot küldött a 90.-re. 
  • Aztán kiderült, hogy egy épületből kibontott Il-18-asról van szó, aminek igazán kalandos a sorsa.
  • Ja, és nem Orbán gálánsoskodott. Illetve valahol mégis.
  • Az utolsó hír meg, az, hogy a szlovák hadsereg képtelen megbirkózni a feladattal, amit a gép elszállítása jelent.

„Egy Il-18-ast kaptam, de nem tudtuk egyben átszállítani Magyarországról, ezért darabokban szállítjuk” – büszkélkedett Rudolf Schuster volt szlovák államfő január közepén azzal, hogy mit hozott neki a születésnapjára Orbán Viktor.

De mit kezd egy repülővel az idős politikus, és honnan akasztott le egy Il-18-ast Orbán Viktor?

Rudolf Schuster szereti a veterán járműveket, a kassai repülőgépmúzeumnak is nagy barátja, befolyását és ismertségét is rendszeresen latba veti azért, hogy gyarapodjon a kiállítás. Az Il-18-as is oda menne. Aminek annyira kalandos a sorsa, hogy előbb az mesélnénk el.

A négylégcsavaros, gázturbinás Il-18-asokat a hatvanas években kezdte el használni a Malév. A szóban forgó gép ennek a D változata, ebből csak egy volt a magyar légitársaságnál, 1967-ben állt forgalomba. 122 utas fért el rajta, nemcsak Európába, hanem Észak-Afrikába és a Közel-Keletre is repültek vele. A Malév három Il-18-asával is történt katasztrófa (Párizsban, Koppenhágában és Ferihegyen), de a HA-MOI lajstromjelűvel nem történt végzetes meghibásodás, és a pilótái is vigyáztak rá.

A sugárhajtású gépek aztán szépen kiszorították a típust, személyszállítás helyett teherszállító cargogéppé alakították át. Mivel a gépen lévő ajtók méretét nem szabták át, így nagyobb áruk szállítására nem volt alkalmas.

photo_camera Fotó: Somogyi-Tóth Dániel

1989-ig repültek a Malévnál az Il-18-asok (vannak országok, ahol a mai napig használják őket), a mi gépünk utolsó külföldi repülésén, egy bábolnai naposcsiberakomány leszállítása után Algériából tért vissza tért vissza 1989. január 25-én Ferihegyre. Pezsgővel, virágokkal búcsúztatták.

Németországban ment volna nyugdíjba, de a stuttgarti üzlet végül meghiúsult. Tévében kerestek új tulajdonost a gépnek, végül egy vendéglátós jelentkezett be érte. A Malév egymillió forintért adta el.

Utoljára 1989. augusztus 29-én repült, Ferihegyről a pápai repülőtérre. Ott leszerelték a szárnyait (amikkel a fesztávja 34,72 méter volt) és a vezérsíkját, majd közúton, egy speciális tréleren, a Győr és Pápa közti utat megbénítva  elszállították a 35,9 méteres törzset a 85-ös és az 1-es főutak csomópontjába, Abdára. Akkori áron ez a kaland négymillió forintba került.

Ott aztán visszaszerelték rá a részeit, és köré húztak egy épületet, a gép törzsét is beleapplikálva. Ez lett az Elvis-park. Amiről én azt hittem, hogy Presleyről nevezték el, de képzeljék, erről szó sincs. Az elektromos és vasszerkezeti ipari szolgáltató kisszövetkezet volt a névadó.

Hogy is mondják: vendéglátóipari egység lett, napközben étterem, kávézó, night club, állítólag még szobákat is bérelhetett a megfáradt éjszakai bárlátogató a szomszédos épületben.

photo_camera A bárgép belülről. Fotó: kisalfold.hu

A Németországból a Balatonra tartó németekből vígan megélő abdai bazársor és a mellé telepített gép aranykora akkor zárult le, amikor 1997-ben átadták a Győr és Hegyeshalom közötti autópályát. Az 1-es főút forgalma a töredékére zuhant, az 1990-ben megnyílt szórakozóhelyet is 2000-ben bezárták.

Hét évvel később retróhelyként nyílt újra, négy hónapos felújítása után. Karibi táncestekkel igyekeztek életet lehelni az átfestett, pálmafákkal, nádbútorokkal újradizájnolt gépbe, de egy ilyen ötlet nemcsak egy lepusztulóban lévő Il-18-ast nem támasztott volna fel. 2008 júniusában egy szezonnyitó buli volt az utolsó rendezvény a gépen.

photo_camera Fotó: kisalfold.hu/Kovács Ferenc

Utána kis híján elborította a szemét és a gaz. Több mint húsz év után, 2011-ben bontották ki az épületből, amit át akartak alakítani. Több megoldás közül választották végül azt, ami a gépet, és nem az épületet kímélte. Leszerelték a vezérsíkjait és a szárnyvégeket. Úgy volt, hogy átviszik egy kicsit arrébb, az autópályán az Arrabona pihenőhöz. De csak állt a telken, miközben színesfémtolvajok is kóstolgatták.

A Miniszterelnökség pénzéből

Így érkeztünk meg idén januárhoz, amikor két dolog is történt. Egyrészt új tulajdonosa lett a gépnek.A Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. vette meg. Ez lelkes repülőgéprajongóból szerveződőtt 2010-ben, egyik vezetője, Somogyi-Tóth Dániel, karmester, orgonaművész, Debrecen város zeneigazgatója. Az övé ezt a teljesen felújított Zsiguli, mert nemcsak repülőgépekkel, hanem mindennel szeretnének foglalkozni, ami a repüléshez, a repülőtérhez köthető. A szóvivő Samu Ádám, az AIRportal.hu alapítója, tagjai között vannak pilóták is.

photo_camera A felújított Malév Zsiguli. A tulajdonos Somogyi-Tóth Dániel képe az Airportal.hu-ról

A társaság eredeti célja az volt, hogy a Petőfi Csarnokban található régi Malév-szimulátort felújítsa, és újra üzembe helyezze a repülésbarátok számára, de hamar nagyobbat álmodtak. Megállapodtak a Budapest Airporttal, hogy átveszik a ferihegyi repülőgéppark üzemeltetését is. Ez ugyan a mai napig nem sikerült, mert a korábbi üzemeltető perel, és nem engedi be a park területére az LKK-sokat, de például már ők szervezik a Liszt Ferenc téri reptérbejárásokat.

Samu Ádám szerint egyetlen főállású tagjuk van, Ruzsom Zoltán. Ő volt az egyik vezetője a Ferihegyen lévő Il-14-est felújító civil csapatnak

Szolvákiában közbeszerzést írtak ki rá

Hogy a lelkesedés mögött milyen egyéb kapcsolat van, azt nem tudni, mindenesetre az LKK tavaly decemberben kapott 95 millió forintot a Miniszterelnökség keretéből, a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren egy XXI. századi elvárásoknak megfelelő repülőmúzeum és légiközlekedési látogatóközpont létrehozására".

Ebből a pénzből vették meg az Abdán rostokoló régi ismerősünket, az Il-18-ast. A tervük az volt, hogy a gépet hosszú távra kölcsönadják a kassai repülőgép-múzeumnak, ugyanis ebből a típusból a ferihegyi múzeumban is áll kettő, és a szolnoki repülőgép-múzeumban is van egy. Az Il-18-ast szlovák pénzen szállítják el, felújítják, majd a régi, autentikus Malév-festéssel állítanák ki Kassán, belül a magyar repüléstörténetet bemutató kiállítással.

A gépért cserébe a szlovákok segítenek a húsz éve a ferihegyi szemétbánya mellett álló Tu-154-es felújításában, Náluk ugyanis kormánygépként még használják a típust, alkatrészekkel tudják támogatni a rossz állapotban lévő repülő rendbehozatalát.

Hogy a 95 millió forintos állami támogatásból mennyi költöttek a gép megvásárlására, azt Samu nem árulta el, arra hivatkozva, hogy magánembertől vették meg az Il-18-ast.

Vagyis az úgy nem volt pontos, hogy Orbán Viktor adott Rudolf Schusternek egy repülőgépet ajándékba. Mert egy közhasznú társaság állami támogatással vette és adott kölcsön egy Il-18-ast a kassai múzeumnak, De azért a volt államfő nem véletlenül lehetett hálás a magyar miniszterelnöknek,

A történetnek viszont ezzel még nincs vége, Mert a gép nem érkezett meg Kassára. A szlovákok a katonaságuk segítségével szállították volna el a repülőt, amit szétdaraboltak volna. Az öreg törzs felszabdalásához azonban az LKK nem járult hozzá. Van olyan cég, amelyik vállalta az elszállítást, de a feladatra most közbeszerzést kell kiírni Szlovákiában. Valamikor tavasszal vihetik el a gépet. Talán a végleges helyére.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.