Rohadjon meg az összes légitársaság!

utazás
2014 május 05., 09:12
comments 160
  • Odarendelnek a reptérre két-három órával az indulás előtt.
  • Kidobálnak a kézipogyászodból mindent, aminek 100 milliliternél nagyobb a térfogata.
  • Lecsatoltatják az övedet, kiléptetnek a cipődből.
  • Hogy aztán egy boltban ücsörögve várhasd a késéseket.
  • Végül beterelnek egy keskeny csőbe, belekényszerítenek egy pigmeusra szabott ülésbe és nem adnak sem enni, sem inni.
  • Csoda, hogy az ember őrjöngeni kezd?

Nincs gyűlöletesebb közlekedési forma a repülésnél. Aki - én - éhezett már nyolc órát egy Londonból New Yorkba tartó gépen, vagy aki - én - komolyan elgondolkodott már azon, hogy nikotinos rágót kunyeráljon a három sorral elötte ülő Vágó Istvántól, csak mert a légitársaság fedélzeti lapjának aktuális számának címlapján Vágó István szerepelt azzal, hogy "Nikotinrágó nélkül sehova", tudja ezt.

Én meg azt tudom, hogy nem vagyok egyedül. Bár az eddigi legnagyobb rendbontásom a már említett New York-i úton volt, ahol egy órával a landolás elött még egyszer, óvatosan megérdeklődtem, hogy a beígért szendvicset még a leszállás előtt fel kívánják-e szolgálni, 2007 óta 15000, emberi méltóságában megalázott sorstársam lázadt fel a maga korlátozott eszközeivel a légitársaságok terrorja ellen.

Ezeket a teljes mértékben indokoltnak, mi több, jól megszolgáltnak tűnő dühkitöréseket nevezi a szaknyelv légi dühnek. A légi düh pedig járványszerűen terjed, ami a 2001. szeptember 11-i terrortámadások óta bevezetett biztonsági előírásokkal párosulva ahhoz vezetett, hogy ez:

photo_camera Mezane / Imgur

ma már a leghétköznapibb látványnak számít egy repülőn.

Nem, nem az emberek lettek gonoszabbak vagy dühösebbek. A Nemzetközi Légifuvarozó Szövetség (IATA), a légitársaságok világszövetsége áprilisban konferenciát is rendezett a légidühjárvány okairól és kezeléséről.

Itt is megerősítették, hogy valójában a légi dühről leginkább maguk a légitársaságok tehetnek. Talán ha nem préselnének fel annyi embert egy gépre, ahány aztán minden szabad köbcentit kitölt az utastérben. Vagy adnának ételt. Vagy ha már a végletekig dühítették utasaikat, ne árulnának nekik korlátlanul alkoholt. Pláne, hogy az alkohol amúgy is gyorsabban szívódik fel nagy magasságban.

Egyszóval, ha a repülés egykor a szó szoros és átvitt értelmében is felemelő élménye helyett ne egy lepattant távolsági busz kényelmét kínálnák.

De legyünk igazságosak. A személyzetnek sincs könnyű dolga.

"A légi dühöt mentális állapot, a rekreációs kábítószerhasználat, a túlzott gyógyszer- és alkoholfogyasztás is kiválthatja. Emellett okozhatja az is, ha egy utas nem fér fel az első osztályra, vagy nem az előre megrendelt ételt kapja, netán külön ültetik útitársaitól" - mondja Robert Bur, aki több könyvet is írt az utasok viselkedéséről.

És ha már egy utas dühöngeni kezd, a személyzetnek kevés lehetősége van egy tízezer méter magasan repülő, túlnyomásos csőben. Marad a gépeken erre a célra rendszeresített szigszalag vagy gyorskötöző, amivel túszul ejthetik az utasokat. (Via Vocativ)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.