Ugyan még csak tanulmányként, de a Toyota tüzelőanyagcellás autóját (hidrogént kell bele tankolni és csak egy kis vízpára jön ki belőle) az idei Genfi Autószalonon már megcsodálhatta élőben is , aki ott volt. Én ott voltam és ezt láttam:
Már akkor is ámultam, hogyan lehet tavalyi 10,1 millió darabos termelésével a világ legnagyobb autógyártójának számító Toyota által elképzelt Közeli Jövő Autója ilyen ronda. Komolytalan, kifejezetten rajzfilmes a forma, az a funkciótlan, borostyánosan derengő plexitüske-kopoltyú pedig hátborzongató volt. No sebaj, hiszen ez csak egy tanulmány, gondoltam akkor, márciusban, a szériamodell bizonyára jóval visszafogottabb és vonzóbb jószág lesz majd. Mondjuk valami olyan, mint a Honda hidrogénautója, az FCX Clarity, amit már öt éve, hogy teljesen szériaérett állapotában vezethettem Frankfurtban, az európai sajtóbemutatón:
Erre mit kaptam most sajtóközleményben a Toyotától? Ezt: "A Toyota bemutatta négyajtós, üzemanyagcellás modelljének végső formatervét." Ami így néz ki:
Nabasszus, ezek szerint valóban ez a jövő vár ránk! Ugyan a Hyundai is bejelentette nemrég, hogy hidrogénüzemű Tucsonokat árul (Amerikában havi 500 dolárért lízengelhetők a kocsik), a General Motors is régóta haknizik tüzelőanyag-cellás prototípusaival, a már említett Honda projektje pedig már fél évtizede tart, de ha a legnagyobb gyártó szériagyártást ígért, akkor tényleg eldőltek a dolgok.
No persze még nem holnap lesz, hogy a Hungárián ezek a kocsik határozzák meg az utcaképet. Az új üzemanyagcellás autó jövő tavasszal kerül kereskedelmi forgalomba Japánban, az európai piacot nyáron támadja majd meg képtelen pofájával. Japánban ÁFA nélkül hétmillió jenbe, mintegy 15,6 millió forintba kerül majd a kocsi. Valószínűleg nálunk is ekörül alakul majd az ár, de persze Magyarországon még jó darabig senki nem tudja hasznát venni egy olyan autónak, ami ugyan teljesen füstmentes, egész tisztes hatótávot tud egy tankkal, ami három perc alatt újratölthető - lenne, de hidrogénkút híján nem lehet megtankolni sehol az országban.
Amíg mi masszív fáziskéséssel, a körmünkre égett EU-s fejlesztési stratégiai határidők nyomására kényszeredetten még az elektromos autózást majd valamikor segíteni hivatott Jedlik Ányos tervet szépítgetjük, az igazi Európában, ahol már nem kérdés, hogy az állami ösztönzőkkel már hosszú évek óta népszerűsített villanyautók mellett a hidrogénautózás lesz a közeli jövő mobilitásának kulcsa. Ez itt Németország és Franciaország mostani nyilvános hidrogénkút-térképe:
Nálunk jelenleg nincs hidrogénkút, csak ködös látomások majdani fejlesztésekről. A Toyota tervei szerint a kocsit (és a nyilván hamarosan érkező újabb hidrogénautókat) kezdetben csak olyan piacokon árulják majd, ahol van infrastruktúra is a tankolásokhoz. Vagyis mi még egy jó darabig nyugodtan alhatunk, szerencsére a tiszta, csendes hidrogénautók nemigen szorítják ki útjainkról a jól bevált technikát. Ej, ráérünk arra még.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.