Szigorú reklámtörvénnyel lehetetlenítenék el a nem állami tulajdonú tévécsatornák működését Oroszországban

2014 július 8., kedd 11:31
147

Az orosz parlament alsóháza fogadta el azt a törvénytervezetet, ami betiltaná a reklámokat az előfizetéses tévécsatornákon az országban. Hirdeti ezek után csak az államilag felügyelt csatornákon lehetne.

A Financial Times cikke szerint az utóbbi években folyamatosan szorult vissza a nagy három csatorna nézettsége, melyeket az állam és a Gazprom Media birtokol. Helyettük a műholdas és kábeladók váltak egyre népszerűbbé.

Jelenleg több mint 33 millió orosz háztartásban fizetnek elő valamilyen pluszszolgálatára, azaz több mint az ország lakosságának feléhez eljutnak ezek a csatornák.

(ALEXANDER NEMENOV / AFP)

A Kreml-közeli Egy Igazságos Oroszország párt képviselője, Igor Zotov jegyezte a javaslatot, és szerinte a törvénytervezet célja, egyenlőbb viszonyokat teremtsen az ingyenes, országos adók és a kábelcsatornák között, amik az előfizetésekből és a hirdetésekből is csak extraprofitot pénzt keresnek.

Hasonló szabályozás létezik ugyan más országokban is, de az orosz verziónál jóval kifinomultabban: ez a törvénytervezet ugyanis nem tesz különbséget a kisebb és a nagyobb kábelcsatornák között. És míg a nagyok valóban szereznek bevételt mind előfizetői, mind hirdető díjakból, a kisebb tévécsatornák ingyenesek, és csak a hirdetésekből tartják fenn magukat. Ennek lenne most vége a törvény értelmében.

A törvényt az alsóház elfogadta, most a felsőház elé kerül, ha ott is rábólintanak, akkor még Vlagyimir Putyinnak kell aláírnia. Jövő januártól lépne életbe.

Az orosz kommunikációs ügynökségek szövetségének vezetője szerint valójában a fizetős tévék nagyon kis szeletét viszik el a teljes tévés hirdetési piacnak, mindössze 2,5 százalékát, és sokkal inkább arról lehet szó, hogy monopolizálni akarják a hirdetési piacot.

A törvény komoly anyagi veszteséget okozhatna olyan nagy külföldi társaságoknak, mint a Discovery Channel vagy a National Geographic, és sok kisebb orosz tévécsatornát pedig csődbe juttathat.

A legnagyobb orosz ellenzéki tévécsatorna, a Dozsd egyik részvényese, Alexander Vinokurov szerint korábban, amikor a változások arra kötelezték őket, hogy tegyék előfizetőssé a csatornájukat, még azt gondolták, hogy túlélhetik mindezt. De az új változtatás erősen meg fogja csapni őket, és jelentősen meg kell emelniük majd az előfizetési díjakat. Az ellenzéki csatorna 2013-ban a költségvetésének 70 százalékát szerezte hirdetésekből.

A Dozsd kálváriája januárban kezdődött, amikor a négy nagy orosz kábelszolgáltató egyszerre döntött úgy, hogy kiveszik programkínálatukból az adót. (FT)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt