Nem a Malaysian Airlines Kelet-Ukrajna felett lelőtt utasszállítója az első polgári gép, amely ilyen sorsra jutott. Általában konfliktuszónák felett lőnek le utasszállítókat, néha tévedésből, mert harci repülővel keverik össze őket, néha direkt a polgári gép a célpont. Itt olvashat néhány ilyen esetről.
Polgári gépet katonai személyzet először 1940-ben pusztított el: két orosz vadászgép szedett le egy finn polgári repülőt, 9 ember halálát okozva. Azóta legalább 15 polgári gépet lőttek le, de ez a szám sokkal nagyobb is lehet, ugyanis több repülő tisztázatlan körülmények között zuhant le az elmúlt 60 évben, és majdnem mindegyik baleset mögött áll is valamilyen összeesküvés-elmélet, amely szerint az adott gépet
lelőtték.
A repülő 1975. szeptember 30-án Libanon partjaitól nem messze a Földközi-tengerbe csapódott. A fedélzeten lévő 50 utas és a 10 fős személyzet odaveszett.
A gép szeptember 29-én délután szállt volna fel Ferihegyről, de az indulást többször elhalasztották, végül csak este 11 körül tudtak elindulni. Az utasok között egyetlen magyar volt, 33 libanoni, 6 francia, 5 brit, 2 finn ENSZ-tisztviselő, 1 szaúdi, 1 egyiptomi és 1 angolai, de ez sem biztos, az utaslista ugyanis valahogy elveszett. Ezek a számok ebből a dokumentumfilmből vannak, amiben azért van elég sok meredek dolog.
Miután a ciprusi légi irányítás megerősítette, hogy a repülő libanoni légtérbe lépett, és megkapta az engedélyt a leszállásra, szeptember 30-án hajnali három körül megszakadt a kapcsolat a géppel. Másnap jelentette a magyar média, hogy a járat ismeretlen okból, 8 perccel a bejrúti landolás előtt a Földközi-tengerbe zuhant. A nyomozás hamar lezárult, mindenféle eredmény nélkül, a gép okmányai, így az utaslista és a rakományjegyzék is eltűnt, sőt hivatalosan a feketedobozt sem találták meg. A járat kommunikációját rögzítő magnószalagról pedig annyit állítottak meg, hogy megsérült. Október elejére már bejárták a világsajtót azok a hírek, hogy a bejrúti légi irányítás szakértői szerint a Malév gépét lelőtték.
Ennyi a biztos, vagy még ennyi sem, a többi mind csak nem ellenőrizhető visszaemlékezéseken és feltételezéseken alapul.
Hogy pontosan mi történt a repülővel, azt elsősorban azért nehéz kideríteni, mert a roncsot a mai napig nem emelték ki a tengerből, holott a műszaki lehetőségek erre már 1975-ben is adottak voltak. 2009-ben, miután program az áldozatok hozzátartozóinak kárpótlása érdekében, felmerült, hogy a magyar költségvetés kifizeti a gép kiemelését, de aztán ez is elsikkadt, mondván: túl drága lenne.
2003-ban készült egy magyar titkosszolgálati jelentés is a balesetről, de ez máig szigorúan titkos, igaz, Szilvásy György, akkori titkosszolgálati miniszter 2009-ben erről a jelentésről azt mondta, hogy nem a balesettel összefüggő okok miatt titkosították, hiszen a szerencsétlenség valódi oka ki sem derül belőle.
Több forrás (például a már linkelt dokumentumfilm) szerint a Cipruson állomásozó brit radaregységek követték az utasszállító útját, és jelentették, hogy a Malév járatát egy vadászrepülő támadta meg. Ugyanez a dokumentumfilm a budapesti finn nagykövet 1976-os levelét is idézi, melyben azt írja a finn miniszterelnöknek, hogy a repülőt izraeli vagy libanoni vadászgép lőtte le.
A legelterjedtebb összeesküvés-elmélet szerint Izrael a felelős (ki más?),
Libanonban 1975-ben polgárháború dúlt, és a Palesztin Felszabadítási Szervezet ebben az időben tette át a székhelyét Jordániából Dél-Libanonba, ahonnan főleg az izraeli Galilea-régió ellen szervezett és indított támadásokat. Bejrútba nem is igazán repültek polgári járatok, a szocialista országokból csak a Malév és a keletnémet légitársaság küldött a városba repülőket.
Ebben az időben Romániát leszámítva a szocialista blokk minden országa igyekezett keresztbe tenni Izraelnek, a nemzetközi politikában ezért igyekezett minél inkább támogatni a zsidó állam ellenfeleit. Visszaemlékezések szerint a 240-es járaton, amire 160-an is felfértek volna, azért volt csak 50 utas, mert a gép még az utastérben is plombált fémládákat is szállított, amiken állítólag a Videoton és a FÉG emblémája volt. A FÉG 1975-ben még gyártott fegyvereket, a Videoton pedig különböző hadi elektronikai termékeket.
Az elmélet szerint a Malév-gépen az ország szocialista vezetése fegyvereket akart eljuttatni a PFSZ-nek. A PFSZ-szel épp harcoló Izraeli hadsereg nem engedhette, hogy a szállítmány célba érjen, ezért
lelőtték a gépet.
Az is a magyar vezetés Izrael-ellenes fricskája volt, hogy hivatalos kapcsolatokat alakított ki a PFSZ-szel. A szervezet épp 1975 szeptemberében nyitott irodát Budapesten, a megnyitó ünnepségre pedig a PFSZ több vezetője is Magyarországra érkezett. A ferihegyi reptér személyzetének néhány tagja úgy emlékszik, hogy miközben a 240-es járat a reptéren várakozott, többször elment az áram, és az egyik áramszünet idején egy busz gördült a kormányváróból a repülőhöz, szerintük azért, hogy ne lehessen tudni, hogy ekkor beszálltak-e a palesztinok vagy nem. Akik ezt a verziót kedvelik, azzal is meg szokták támogatni igazukat, hogy a járatra állítólag még 50 hely le volt foglalva, és hogy a gép indulását azért halasztották el ennyiszer mert egy nagyobb külföldi delegációra vártak.
Valóban logikus lett volna, hogy a PSZF vezetése ezzel a járattal utazzon vissza Budapestről Libanonba, és számíthatott erre az izraeli titkosszolgálat is. Végül azonban üres maradt ez az 50 hely. Ez az elmélet azt is állítja, hogy a gépen utazó 33 libanoni igazából Magyarországon kiképzett PSZF-harcos volt. Kizárni persze ezt sem lehet, de azért ne tegyünk úgy, mintha furcsa lenne, hogy egy Bejrútba tartó járaton 33 libanoni utazik.
Itt többnyire Szíriát vagy a libanoni polgárháborúban harcoló valamelyik csoportot szokás gyanúsítani, mert ugye nekik sem nagyon tetszett, hogy a PFSZ Libanonba költözött.
nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a repülő akár magától is felrobbanhatott. A Malév akkoriban tényleg nem csinált nagy ügyet abból, ha fegyvert kellett szállítania, így akár ez is felrobbanhatott a repülőn. Innentől kezdve a Magyar Állam lesz érdekelt a baleset elhallgatásában, mert ha kiderülne, hogy fegyverek voltak a gépen, azzal komoly nemzetközi konfliktust idézhetett volna elő.
Persze ez sem bizonyítható.
Nem bizonyítható semmi.
Ilyen kutya világ ez.
Valami turpisság mindig van, csak hát sose tudjuk, mi az.
A Konteo blogon lehet még olvasgatni a járattal kapcsolatos összeesküvés elméletekről, meg akár itt is.
(Címlapi kép ebből a remek videóból.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.