Végre jön az útvonaltervező, ami nem a leggyorsabb, hanem a legszebb útvonalat találja ki nekünk

közlekedés
2014 augusztus 02., 09:34

Amióta mindenki okostelefonnal a kezében mászkál, a városokban szinte lehetetlenné vált az eltévedés. Elég nagy kár ez, nincs is jobb módja egy város megismerésének, mint amikor fogalmatlanul kóborlunk benne. Hogy miért, arról itt írtunk többet, most viszont arról lesz szó, hogyan adhatja vissza a technológia azt, amit egyszer már elvett tőlünk.

Az útvonaltervezők elég egyszerű szisztéma szerint működnek. Megadod hogy honnan akarsz elindulni, hova megérkezni, és a program összerakja számodra a legrövidebb utat. De ez közel sem szükségszerű, hogy így legyen.

A barcelonai Yahoo Labs kutatói dolgoztak ki egy alkalmazást, ami ugyan figyelembe veszi, hogy honnan hova akarunk eljutni, de nem a leggyorsabb, hanem a 'legszebb' útvonalat fogja ehhez felajánlani.

A projekt során London városát vették alapul. Leszívtak rengeteg utcaképet Google Street View-ból, egy közösségi értékelő oldalon, az urbangems.org-on pedig szavazni lehetett arra, melyik utcaképek néznek ki jobban. Az utcaképek pontokat kaptak, majd ezeket bevitték a térkép adatbázisába. Ha pedig valaki útvonalat kért, akkor az indulási hely és a cél között a legtöbb pontokat kapó útszakaszokból állítja össze a program az útvonaltervet.

A kutatásban részt vevők szerint ráadásul átlagosan így csak 12 százalékkal hosszabb útvonalak jönnek ki, mintha a legrövidebb utat javasolná a program, azaz a látnivalók és a szép épületek általában ott vannak a közelünkben, csak nem veszünk róluk tudomást, amikor rohanunk dolgunkra.

photo_camera (Oli Scarff/Getty Images)

A program által felkínált utakat aztán még le is tesztelték harminc, régóta Londonban élő ember segítségével, és ők is egyetértettek abban, hogy az algoritmus valóban szebb útvonalat kínált, mint ami a legkézenfekvőbb lett volna a célba éréshez.

Ez azonban csak egy város, és hasonló adatbázisfeltöltés a világ minden nagyvárosával nagyon drága és erőforrás-igényes lenne, ezért most a spanyol csapat azon kísérletezik, hogy Flickr-re feltöltött városképek adatbázisából szűrje ki, melyik útvonalakat szeretik a legjobban az emberek.

Kísérleteikből az derült ki, hogy mind az egyes helyszínekről készült képek száma, mind a pozitív kommentek száma alkalmas arra, hogy megmutassa, mit gondolnak az emberek szépnek. Boston városában próbálták ki, hogy a városról feltöltött képek alapján tervezték meg a legszebb útvonalat, majd ezt teszteltették ott élő emberekkel. Az eredmény most sem maradt el, mindenki sokkal szebbnek találta az utat, mintha a legrövidebb útvonalon ment volna az indulási és a célpont között.

Vannak persze még problémák bőven. Egyes útszakaszok például csak a nap bizonyos időszakában szépek, és mondjuk csúcsforgalomban inkább éppen kerülendőek. Az algoritmus egyelőre ezzel nem tud mit kezdeni, de minden hasonló hiba kiküszöbölése a tervek között szerepel. A spanyol csapat következő célja egy mobilapplikáció fejlesztése, amivel elsőnek Európa és az USA nagyvárosaiban lehetne megtalálni a legszebb útvonalakat. (TechReview)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.